Elevene har fått reell valgfrihet

Med fritt skolevalg fikk elevene reell valgfrihet – det er ikke en mulighet å påstå noe annet, slik Jan Haugland skriver i et debattinnlegg 8. mars. Debattanten skriver selv at barn hverken får velge adresse, arv, penger eller en rekke andre parametere, og at alle stiller ulikt. Nettopp derfor er det viktig med en reell valgfrihet, som du selv har mulighet til å påvirke gjennom arbeidet du gjør.

Med en nærskolemodell, der adressen din bestemte skolen du skulle gå på, var det ingen valgfrihet.

Elever som ikke ønsket å fortsette i samme miljø som på ungdomsskolen, eller som av ulike grunner ønsket å gå på en spesifikk skole, hadde ingen mulighet til det. Om noe, så kan det bidra til dårligere motivasjon for elevene.

Debattanten tegner, dessverre, et bilde av at om man ikke kommer inn på Sandvika videregående skole, eller andre skoler med høyt snitt, så har man mislykkes.

Det er ikke en eneste av våre videregående skoler i Akershus jeg er redd for å sende elevene våre til. Elevene har naturligvis sine favoritter, men jeg vet heldigvis at standarden på videregående skole i Akershus er i norgestoppen.

Jeg er glad for at rektor ved Sandvika videregående er enig med meg i at fritt skolevalg er bra for skolen og regionen hennes.

Selv om debattanten påstår at rektor Ann Hege Wilsbeck Jerve reflekterer dårlig, så har rektor helt rett i det hun sier. De som ønsker å ha alle muligheter åpne, må jobbe for det – enten du er jente eller gutt.

Inntaksmodellen Akershus i dag har, er veldig lik modellen som ble brukt i «gamle» Akershus – en modell som fungerte svært godt.

Blant annet sørger vi for at hver skole har en andel på 5 prosent av elevmassen som kan komme inn på andre grunnlag enn karakterene sine. Dette gjør vi nettopp fordi vi vet at alle elever starter med forskjellig utgangspunkt.

Man kan være for forskjellige inntaksordninger, men å mene at skolene i Akershus ikke har en mangfoldig elevmasse, eller at noen skoler bare er tilgjengelig for eliten, blir rett og slett fordummede.

Takk til Ann Hege og alle elever og ansatte på Sandvika som kan melde om et godt lærings- og skolemiljø – det vet jeg at det jobbes hardt for og ikke utelukkende handler om hvilke elever som kommer inn.