Elvebyen Lysaker
Lysaker er i støpeskjeen for sin utvikling som by, lokalsenter og knutepunkt, og med hovedfokus på de offentlige rommene og myke trafikanters interesser.
Det er utarbeidet et mulighetsstudie i samarbeid med Oslo kommune og Statens Vegvesen for å få et felles grunnlag for utviklingen av Lysaker kollektivknutepunkt.
Lysaker er et av landets best utbygde knutepunkt når det kommertil kollektivtrafikk. Her er det stoppested for tog, flytog og busser som gårså å si hvert eneste minutt. Det er også godt tilrettelagt hvis du hellerønsker å bruke bilen, og det ikke mer enn et kvarters tid med sykkel til Oslosentrum.
Her planlegges det et helt nytt byområde på hver sin side avLysakerelven.
Planen er å utvikle Lysaker-området som lokalsenter og knutepunkt med bymessig bebyggelse og inngår i utviklingen av et bybånd mellom Oslo og Fornebu med ny t-bane til Fornebu, nytt dobbeltspor for tog Asker– Lysaker og ny bussterminal. Et forenklet vei- og gatesystem reduserer barrierer og gir en bussterminal som er bedre integrert i bystrukturen.
Muligheter for høyere arealutnyttelse og større andel boliger gir en bærekraftig areal- og transportutvikling der myke trafikanters interesser vektlegges. Gode forbindelser etableres langs og på tvers av Lysakerelva og natur- og rekreasjonsområdet styrkes. Her er det muligheter for store forandringene og det kan gi hele Lysakerområdet en bedre balanse mellom boliger, næring og hansdel.
Dette er spennende planer.
Lysaker er definert som bysenter i Bærum kommunes nylige vedtatte kommuneplan. Områdereguleringsplan for Lysaker skal sikre samarbeid om planløsning for kollektivknutepunktet og kommunenes ønske om å utvikle Lysaker mer bymessig og med variert arealbruk. Den nye regionen, Viken har også planer om å legge hovedkontoret sitt til Bærum. Her er vedtaket:
«Viken hovedkontor skal ligge ved en togstasjon i Akershus vest, nærmest mulig Oslo»
Nærmere Oslo en Lysker er det vanskelig å komme.