En bedre økonomisk hverdag med Høyre

Mange føler for tiden på stor usikkerhet rundt egen og sine nærmestes privatøkonomi. Prisveksten det siste året var 6,4 prosent. Strøm og drivstoff har vært rekorddyrt lenge, og renten har nådd sitt høyeste nivå siden 2008. Og vi har ennå ikke sett toppen. Norges Bank anslår en boliglånsrente på 5,4 prosent i 2024, og strømprisene kan fort øke igjen i vinter.

Høyre i Bærum er opptatt av å bidra til å gjøre den økonomiske hverdagen bedre for folk. Vårt program for neste kommunestyreperiode inneholder flere løsninger.

Et viktig grep er å ikke innføre eiendomsskatt i Bærum.

Det er lokale folkevalgte som avgjør om kommunen skal innføre eiendomsskatt. Mer enn 90 prosent av norske kommuner har benyttet seg av den muligheten.

Og når eiendomsskatt innføres, er det sjelden at den fjernes igjen. Siden 2007 er det kun 11 norske kommuner som har avviklet eiendomsskatten, og av disse har de fleste igjen gjeninnført den.

Det er ingen nødvendig sammenheng mellom å eie en bolig som rammes av eiendomsskatt, og god privatøkonomi. Mange eldre som har bodd i boliger svært lenge – kanskje hele livet – har også opplevd verdistigning, uten at betjeningsevnen har vokst tilsvarende.

Innføring av eiendomsskatt vil ramme mange i denne gruppen svært urettferdig. I tillegg er eiendomsskatt et hinder mot nødvendig omstilling av kommunen og en sovepute for mange folkevalgte.

Det er ikke vanskelig å finne eksempler på kommuner som har innført eiendomsskatt, økt kostnadsnivået og deretter havnet i økonomisk uføre.

Det er heller ingen overraskelse at kommuner styrt av partier på venstresiden er de som i størst grad innfører eiendomsskatt. Høyre derimot er garantisten mot innføring av eiendomsskatt i Bærum.

Høyre vil også sørge for å holde kommunale avgifter og gebyrer nede. Det at alt er blitt dyrere, påvirker kommunene, som igjen sender regningen til innbyggerne. Det merker den enkelte på lommeboken, og også her ligger kommuner styrt av rødgrønne partier på topp.

Partier på venstresiden har blant annet prioritert rekommunalisering av velfungerende private barnehager og gratis skolemat finansiert av skattebetalerne.

Høyre vil på sin side ta i bruk alle gode aktører for å løse offentlige velferdsoppgaver og sørge for både høy kvalitet og effektiv drift av kommunale tjenester.

Høyre i Bærum har også en rekke andre tiltak som kan bidra til å gjøre hverdagen enklere og privatøkonomien bedre for folk.

Vi vil for eksempel vurdere opprettelse av en behovsprøvd tilskuddsordning for eldre som har behov for enkle servicetjenester i hjemmet og sikre økonomisk støtte for nødvendig ombygging eller tilrettelegging i private boliger.

Vi vil også styrke de økonomiske støtteordningene som sørger for at alle barn og unge i kommunen får mulighet til å delta i minst én fritidsaktivitet, uavhengig av familiens økonomi.

Når hver enkelt barnefamilie får én mindre regning fra kommunen, betyr det at den enkelte barnefamilie har mer penger å bruke på det de selv vil prioritere.

En stemme på Høyre er en stemme på ansvarlig økonomisk styring, til det beste både for kommunen og innbyggerne.