En kamp for lokaldemokratiet

Aps Reidar Kleppe må ha misforstått hva debatten handler om når han i Budstikka 19. juni kritiserer Høyre for å snu om parkeringsnorm i Bærum. Høyre kjemper for lokaldemokratiet – og for at kommunestyrets brede flertallsvedtak til parkeringsnorm ikke skal bli overkjørt av fylket og Statens vegvesen. Vi har aldri forlatt flertallsvedtaket og mener Bærum selv må få bestemme sin parkeringsnorm.

Til spørsmålet om å ta ut parkeringsnormen av kommuneplanen har det i høringsperioden kommet innsigelser fra både fylket, Statens vegvesen og Statsforvalteren.

Vi mener det kan stilles spørsmål ved om innsigelsesmyndighetene har anledning til å komme med innsigelse til et forslag om å ta ut en bestemmelse av kommuneplanen. Men her er det få eksempler å vise til. Det vi derimot har fått erfaring med, er hvor krevende det er å kjempe imot innsigelser.

Det tar lang tid og innebærer høy risiko og potensielt store kostnader for utbyggere. Vi risikerer at boligprosjekter stopper opp.

Derfor må vi velge våre slag. Uten en godkjent parkeringsnorm i kommuneplanen er det også en stor risiko for at vi vil møte innsigelser i hver eneste reguleringssak fremover.

Derfor velger vi nå å bruke all energi på å få godkjent parkeringsnormen i kommuneplanen.

Vi kan bøye av for overmakten og unnlate å ta ut parkeringsnorm av kommuneplanen, men vi kan ikke la være å kjempe for lokaldemokratiet.