En ny vår for bærumsskolen

Ressursbehov i bærumsskolen har skapt stort engasjement blant ansatte i sektoren og hos foreldre.
Gjennom møter med både elever, ansatte, tillitsvalgte og administrasjonen har jeg i siste halvår fått et innblikk i alt det verdifulle og flotte arbeidet som gjøres på skolene.

Bærumsskolen har over mange år levert gode resultater, og majoriteten av elever i skolene våre har en god skolehverdag og presterer godt. Utviklingen viser nå en økende andel barn med større ressursbehov enn tidligere. Lærere rapporterer om økende grad av vold og trusler fra elever og opplever å miste autoriteten i klasserommet. Grov språkbruk i barneskolen øker, det samme gjør mobbingen.

Det er bare å erkjenne at denne utviklingen går i feil retning.

En av løsningene er mer ressurser til skolen. Det er en investering som betaler seg for å få barn og unge på rett kjøl.

Agenda Kaupang har utarbeidet en rapport som foreslår en ny ressursfordelingsmodell for skolene. Denne skal i større grad enn tidligere fordele ressurser til skoler der behovene er størst og med en fire års horisont. Det er fornuftig, fordi det tar tid å utvikle et godt skolemiljø og bygge relasjoner til elever som strever. Det sikrer også kontinuitet for ansatte som jobber med disse elevgruppene.

Noe ressurser utover dette må være tilgjengelige for alle skolene fordi behovene for ekstra ressurser på den enkelte skole varierer år for år.

Det er begrenset med økonomiske ressurser og hender som kan demme opp for det økende antallet elever med ekstra ressursbehov.

Tillitsvalgt Mats Sjuve uttalte i Budstikka 19. mars: «Jeg tror dagens barn og unge gjenspeiler omgivelsene og samfunnet vi lever i.» Det er jeg langt på vei enig i.

Når en engasjert bestefar i et innlegg i Budstikka 12. mars ber politikere som meg «skjerpe seg», er det et eksempel på hvordan vi i dag omtaler hverandre.

Med de utfordringene skolen står i, stiller det større krav til oss som samfunn og særlig foreldre (og besteforeldre) til hvordan vi kan bidra til å snu utviklingen. Jeg tror det blant annet handler om å være gode rollemodeller og tydelige voksne som viser engasjement for egne og andres barn.

Skolen gir mange gode råd som man bør lytte til for å skape gode klassemiljø og inkluderende fellesskap. FAU er viktig for samarbeidet mellom foreldre og skole.

Det er gledelig at det er tatt initiativ til et FAU-nettverk på tvers av skolene. Det å dele erfaringer med hverandre og med politikere gjennom et slikt nettverk er verdifullt. Fremover vil tilegnet kunnskap komme til nytte når vi skal vurdere ressursfordelingsmodell for skolene.

FAU er invitert til å delta på høringsmøte knyttet til dette temaet 4. april kl. 18.00.

Det er naturlig å se modellen i sammenheng med de økonomiske rammene som kan bidra til å løse utfordringene som skolen nå står i.

Det alene er imidlertid ikke nok; målsettingen bør være at vi som fellesskap må hegne om den gode bærumsskolen, og bidra på hver vår måte til at utviklingen går i riktig retning.