En skolepolitikk som leverer

Motivasjonen, leseferdighetene og konsentrasjonsevnen daler i norsk skole. Skal vi klare å snu de negative trendene, må vi også bytte skolepolitikk. En av skolens viktigste oppgaver er å sikre at elevene tilegner seg de grunnleggende ferdighetene lesing, skriving og regning. Uten å kunne lese, skrive og regne skikkelig blir resten av skolegangen en kamp i motbakke. Likevel viser undersøkelser at altfor mange norske elever fullfører grunnskolen uten å ha disse ferdighetene på plass.

I 2023 viste nasjonale prøver på 8. trinn at rundt 34 prosent av norske elever befinner seg på nivå 1 eller 2 i lesing og regning. Disse elevene kan ikke forstå innhold i enkle tekster, og de kan ikke lese en meningsmåling som inneholder prosenter.

I Asker og Bærum utgjør dette rundt 700 elever på 8. trinn som ikke har gode nok lese- og regneferdigheter. Det er alvorlig for deres deltagelse i samfunnet.

Grunnleggende ferdigheter er ikke bare faglige verktøy – de er inngangsbilletten til å lære alt annet. Hvis du sliter med lesing, blir alle fag vanskeligere, fra naturfag til samfunnsfag. Hvis du ikke mestrer enkel hoderegning, blir matematikk og økonomiforståelse en barriere senere i livet.Annonse

Arbeiderpartiet har hatt mange løfter til skolevesenet, men manglende satsing på kvalifiserte lærere og nok ressurser i skolen gjør at mange elever ikke får den hjelpen de trenger. I stedet for å sikre stabile rammer for skolen har fokuset ensidig vært å bekjempe skjermen og russetid. Det er faktisk viktigere ting i norsk skolepolitikk enn det.

Resultatet er at norsk skole står med middelmådige resultater i internasjonale tester, samtidig som flere elever sliter med grunnleggende ferdigheter. Hvis vi vil gjenreise norsk skole og respekten i klasserommet, må vi gi lærere mer frihet, tid og ressurser til å gjøre jobben sin.

Derfor sier Høyre at lesing, skriving og regning skal prioriteres i alle fag. For å gjøre dette må vi ha lærere som har tid til å fokusere på det faglige innholdet og drive mer tilpasset opplæring og oppfølging.

Høyre har derfor i sitt skoleløfte at vi vil ansette flere yrkesgrupper i skolen, for å avlaste lærerne slik at de kan bruke tid på undervisning. Det er helt essensielt at lærerne får tid til å være lærer om vi skal lykkes med å gjenreise de grunnleggende ferdighetene.

Hvis vi skal lykkes i skolepolitikken, må vi endre kurs. For Høyre er løsningen tydelig – vi må gi mer tid til lærerne og satse på de grunnleggende ferdighetene.