En verdig eldreomsorg

Det skal være godt å bli gammel i Bærum. Det har jeg opplevd for mennesker som står meg nær. Samtidig har vi hatt alvorlige hendelser. Sammen skal vi arbeide for at eldreomsorgen blir enda bedre. En verdig eldreomsorg er min hjertesak.

Min målsetting er at Bærum skal ha landets beste eldreomsorg, skriver ordfører Lisbeth Hammer Krog. Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

De vonde historiene har lært oss at vi har sårbarheter i eldreomsorgen. Sårbarheter i overgangen mellom opphold på institusjon og eget hjem, og i rutiner, teknologi og kommunikasjon. Det tar vi det på aller største alvor, og arbeidet står øverst på den politiske agenda.

Heldigvis er de gode tilbakemeldingene enda flere. Vi har fått til mye, og våre medarbeidere gjør en stor innsats med stolthet for yrket sitt. Vi skal sørge for at vi lærer av de beste, og innføre en «beste praksis» på alle tjenesteområdene.

Rutinene skal være gode, forståelige og kjente – og de skal følges av alle. Det handler om kvalitet og kompetanse.

Teknologi er viktig, men den må fungere. Det er ikke akseptabelt med alarmsvikt og manglende internettdekning. Det skal stilles strengere krav til teknologileverandørene. Løsningene som tas i bruk må være gjennomtestet og feilretting skje raskt.

Kompetanse er også viktig. Helsepersonellkommisjonen er tydelige på at vi ikke kan bemanne oss ut av utfordringene i eldreomsorgen.

Vi må sikre at vi har riktig kompetanse på riktig sted og medarbeidere må få bruke tid på det som er hovedoppgavene deres. Vi må bruke sykepleiere og helsefagarbeidere bedre og sikre bredere kompetanse i tjenestene våre. Derfor ansetter vi flere matverter og ernæringsfysiologer. Vi sørger også for flere leger, fysioterapeuter, ergoterapeuter og administrative ressurser på sykehjemmene.

Vi må lytte mer til brukere og pårørende. Vi må sørge for en tettere dialog gjennom bedre brukerundersøkelser for å finne ut hva som fungerer godt og hva som kan bli bedre. Pårørende gjør en unik innsats, de er en stor ressurs, de må i større grad bli sett og de vil naturlig nok ha behov for avlastning. Jeg ser frem til en videre god utvikling av et pårørendesenter.

De aller fleste ønsker å bo hjemme så lenge de kan. Nå tenker vi nytt omkring aldersvennlige boformer. Vi skal bygge flere seniorboliger som er universelt utformet og med gode fellesskapsløsninger. Kollen seniorboliger i Lommedalen og Ringhøyden er to gode eksempler, vi har mange flere.

Seniorsenteret i 1. et. på Ringhøyden gjør stedet helt unikt og skaper god trygghet. Beboerne og besøkende gir de beste tilbakemeldinger. Våre mange seniorsentre skal vi ta godt vare på, de bringer livskvalitet. Det samme gjør vårt unike rehabiliteringssenter i Altea.

De som har behov for sykehjemsplass, skal få det. Dette betyr at vi til enhver tid må vurdere hva som er riktig nivå av sykehjemsplasser. Vi må tenke skalerbarhet og fleksibilitet når vi bygger nye sykehjem.

Vi har bedt om å få raskere informasjon når rutiner eller teknologi svikter. Vi må ha full åpenhet rundt utfordringene, og handle raskt. Dette vil gjøre det lettere å stille krav, og å ligge i forkant.

Min målsetting er at Bærum skal ha landets beste eldreomsorg. Vi er på god vei, men de vonde historiene de siste årene har vist oss at vi må bli bedre. Vi styrker vår eldreomsorg med en rekke nye tiltak for å nå vårt viktige mål.