En hemsko for Vestre Bærum

«Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus»ble vedtatt av Oslo kommune og Akershus fylkeskommune i 2015 iht. stortingsvedtak fra 2008, med hjemmel i Plan- og bygningsloven.Hovedintensjonen er å utvikle Osloregionen til en internasjonal mer konkurransedyktig og bærekraftig region samtidig som transportsystemet utvikles. Både staten, Oslo kommune og Akershus fylkeskommune samt kommunene i Akershus er forpliktet til å innrette seg etter planen. Dette gjøres, men ofte ikke tilstrekkelig ifølge de mange innsigelsene til kommuneplanenes arealdel og reguleringsplaner fra organer med innsigelsesrett (Fylkesmannen, Akershus fylkeskommune, Bane Nor, Statens vegvesen).

Innsigelsesadgangen skal benyttes for å sikre forhold av nasjonal eller vesentlig regional betydning eller som er av vesentlig betydning for vedkommende organs eget saksområde. Regionalplanen benyttes som grunnlag for fortolkning av hva som er nasjonale og regionale interesser, og følgelig vil de ovennevnte organer med innsigelsesrett kunne ha innsigelse til omtrent hva det måtte være i et planforslag fra Bærum kommune og andre.

Regionplanen beskjeftiger seg vesentlig med regionale byer og kollektivknutepunkter samt prioriterte vekstområder. For Bærums vedkommende, med unntak av Sandvika og fremtidige muligheter langs Kolsåsbanen, ligger det meste av dette i Østre Bærum. De prioriterte vekstområdene med en sterkere konsentrasjon av bolig- og arbeidsplassvekst skal utgjøre 80–90 prosent, mens spredt vekst utenfor prioriterte vekstområder da utgjøres av de resterende 10–20 prosent. Bærum Høyre har lagt inn som forutsetning i sitt valgprogram at den spredte veksten i vesentlig grad skal skje i Vestre Bærum.

Bortsett fra tre stasjoner på Kolsåsbanen er Vestre Bærums kollektivsystem bussbasert. Aksen Rykkinn/Skui – Vøyenenga – Sandvika har et godt utviklet vei- og kollektivsystem med gang- og sykkelvei. Bilveiene har god kapasitet og det er hyppige bussavganger mellom Sandvika og Skui, Sandvika og Rykkinn/Kolsås. Ytterligere forbedringspotensial ligger i forlengelse av Kolsåsbanen, etablering av øst-vest bussforbindelser til Kolsåsbanen.

Bussforbindelsen nordover fra Skui mot Sollihøgda er ifølge beboere langs Ringeriksveien ikke tilfredsstillende og må forbedres.

Offentlig kommunikasjon ligger ellers vel til rette for utvikling av områder i Vestre Bærum, utenfor Bærums knutepunkter.

Med basis i Regionalplanen vil det ganske sikkert fortsatt bli gjort innsigelser til nesten ethvert tiltak utenfor knutepunktene i Bærum. Et slikt tilnærmet misbruk av myndighet vil vi motarbeide så godt vi kan, vel vitende om at dette kan være like utfordrende som don Quijotes kamp mot vindmøllene.

Vi vil arbeide for vekst og tilrettelegging i Vestre Bærum. Befolkningen ønsker utvikling av sine nærområder og konkrete tilbud, slik at lokalsamfunnene forblir livskraftige og attraktive for alle generasjoner.