Endelig eksamen før russetiden

I 1979 ble eksamen på videregående skole flyttet etter russetiden. Dette gjennomførte Arbeiderpartiet for å dempe russefeiringen. Som de fleste av oss har sett, har ikke dette fungert slik venstresiden trodde. Russen fester ikke mindre enn man gjorde da, og har heller resultert i dårligere eksamenskarakterer og lavt oppmøte i undervisningen i mai.

Russefeiringen er en privat fest som staten i utgangspunktet ikke skal blande seg inn i, men ordningen med utsatt eksamen har bare virket negativt. Fravær i skolen er et problem og et annet er at mange gjennomfører undervisning og eksamen med hodepine og en uggen mage.

Unge Høyre har i mange år jobbet hardt for at eksamen skal komme før russetiden. Stadig har vi fått bekreftet av andre unge at dagens løsning kommer ingen andre enn privatistskoler til nytte. Dette fordi elever må ta opp fag der hvis de ender opp med dårlige karakterer på grunn av russefeiringen.

Heldigvis finnes det et lys i enden av tunellen. Dette kontinuerlige arbeidet begynner å gi resultater. Høyre i regjering, med Torbjørn Røe Isaksen som kunnskapsminister, har tatt Unge Høyre og ungdommen seriøst. Tidligere i år satte Røe Isaksen ned et utvalg som skulle se nærmere på omorganiseringen uten å kutte i antall undervisningstimer.

Ikke bare har Høyre sett på omorganiseringen, men nå står det også i Høyres førsteutkast til stortingsprogram. For første gang vil et seriøst parti gå til valg på å flytte skriftlig eksamen til før 17. mai for avgangskullet. Så gratulerer kjære fremtidige avgangselever. Jeg håper dere blir heldigere enn det jeg var og får eksamen før den velfortjente, etterlengtede og morsomme russetiden.