Endetidstegn på Fornebu?

Ute på Fornebu skal det bygges mange nye leiligheter. 15.000-20.000 nye innbyggere skal bosettes der i de kommende årene. Statens vegvesen vil gjøre alt som står i deres makt for å hindre at de får muligheten til å eie og bruke egen bil, kan vi lese i Budstikka 27. oktober.

29. oktober følger Audun Blegen fra Nordr opp og fremstår som sjokkert over at flertallet i kommunestyret vil ha en parkeringsnorm som er høyere enn 0,1-0,3, det vil si at det blir mer enn én til tre parkeringsplasser per 10. leilighet. Folket vil heller ikke kjøpe plasser av Nordr, hevdes det. De nye innbyggerne skal nemlig gå, sykle eller ta T-banen. Hvis de skal kjøre bil, må den leies eller deles med andre.

Godet det er å eie og disponere egen bil, friheten det gir til å få hverdag og fritid til å gå opp, skal ikke gjelde disse våre nye innbyggere.

Hvis de får lov til det, da vil kanskje selveste Parisavtalen ryke. Endetiden har tydeligvis funnet sitt episentrum og kan komme til å starte på Fornebu, ifølge Statens vegvesen og Nordr.

Bør vi lytte til Statens vegvesen og Nordr? Jeg mener vi bør si et rungende nei.

Kommunestyrets flertall har landet på en fornuftig løsning når det gjelder parkeringsnorm. Bilparken blir elektrifisert i et rasende tempo, og de nye huseierne på Fornebu vil i løpet av få år alle ha en elbil i parkeringskjelleren.

Elbiler forurenser lite. Bilen gir frihet til å hente, levere, kjøre på hytta, alt det vi andre innbyggere i Bærum bruker bilen til. Den rettigheten skal også de som bosetter seg på Fornebu ha.

Bilen har kommet for å bli og er ikke noe som skal fases ut akkurat der. Det er bruken av bil vi som politikere kan endre på, ved å tilby andre, gode løsninger.

Det handler om å stimulere til kjøp av elbil. Det betyr å bygge T-bane inn til byen, lage bedre sykkelstier, satse på mikromobilitet, finne smarte løsninger på dagliglivets behov.

Vi må tilby gulrøttene, ikke piske velgerne våre.

Jeg ønsker ikke et samfunn med stadig flere forbud og restriksjoner for bilen. Den er vår venn, hvis vi bruker den riktig, enten vi bor tett, som på Fornebu, Bekkestua og Sandvika, eller mer spredt som i andre deler av Bærum.

Noen ganger, som under pandemien, er behovet for egen bil svært stort. Pandemier kan komme igjen. Det er rett og slett urimelig og urettferdig å frata våre nye innbyggere muligheten til egen bil på Fornebu.

Så vanskelig er heller ikke dette spørsmålet. Vi må ikke gjøre det akkurat slik som Statens vegvesen eller Nordr vil, for å opptre klimaklokt.

Ulike hensyn bør veies mot hverandre. Det er flere veier som fører til Rom. Dere kan trygt overlate til oss politikere å finne de beste løsningene på dette spørsmålet.

Det å finne gode løsninger på sammensatte spørsmål, det er politikk. Det er noe vi politikere er eksperter på.

Jeg tror ikke endetiden vil starte på Fornebu, om innbyggerne får parkert hjemme hos seg selv, og jeg er sikker på at Nordr får solgt alle parkeringsplassene sine, hvis de prises riktig.