Et Bærums-budsjett med fokus på oppvekst og utdanning

De borgerlige har flere satsingsområder i budsjett- og økonomiplanen for 2024–27. Ett av områdene handler om god oppvekst. Der står barnehager, skoler og meningsfulle fritidsaktiviteter sentralt. Kommunedirektøren har lagt frem et godt forslag til budsjett. Vi i H, V, Frp og KrF ønsker å satse enda litt mer.

Økonomien i barnehagene styrkes fra administrasjonens side med 6,3 millioner kroner i året når det gjelder å finansiere opp bemanningsnormen for de minste barna. Vi legger på ytterligere 4,5 millioner i 2024 og 9 millioner i 2025. De private barnehagene vil nyte godt av dette om to år.

På skolene viderefører vi tidligere vedtak om å styrke ledelsesressursen med 18,8 millioner i året ut 2025. Her har vi bedt om en evaluering i 2024, men vi tror midlene virker etter hensikten.

Vi politikere har drevet valgkamp i sommer og høst, og vi leser Budstikka. Vi har fått med oss diskusjonen om omfanget av nettbrettbruken i småskolen, og nettbrett kontra PC i ungdomsskolen. Som helt nyvalgt utvalg ønsker vi å få tilgang til evalueringer og vurderinger som er gjort lokalt og nasjonalt før vi konkluderer. Vi har vært tydelige på at vi må ha frihet når det gjelder hvilke digitale enheter som velges neste gang vi skal inngå leverandøravtale.

Det er fokus på digitale kontra trykte læremidler i samfunnsdebatten. I Bærum har vi et godt budsjett for læremidler og er nummer to av store kommuner etter Stavanger når det gjelder beløp til dette. Vi brukte i 2022 nesten 4.000 kroner og vesentlig mer enn Asker, Drammen og Oslo per elev.

Det er opp til skolen og lærerne å velge pedagogisk metode for å nå målene. Våre elever presterer meget godt på nasjonale prøver sammenlignet med andre kommuner. Vi kan alltid bli bedre, men bærumsskolen kan vi være stolte av.

Vi fortsetter opptrappingen av kulturskolen hvor vi la inn ekstramidler til lærere for hele perioden i fjor, dette forsterkes med ytterligere 0,8 millioner i året i denne økonomiplanen. Deltageravgiften holdes uendret.

Den pedagogisk-psykologiske tjenesten (PPT) styrkes med fire stillinger. Her vil vi følge nøye med på om dette er tilstrekkelig.

Ekstra ressurser til elever med særskilte behov ble lagt inn til og med 2024 tidligere. Vi forventer at det er behovene og ikke budsjettposten som bestemmer innsatsen på området.

Kommunen vil alltid se på om det er mulig å gjøre ting smartere og rimeligere, men det skal ikke gå på bekostning av tilbudet til de som trenger ekstra oppfølging.

Vi har ikke lagt inn ekstra midler til flere miljølærere og miljøarbeidere nå, men det ble gjort i fjor. Det er en norm for hvor mange man skal ha ved hver skole, men antall elever og behovet bør være viktige parametere for antall. Der det er utfordringer, kan områdesatsing være et godt virkemiddel, slik det ble gjort på Rykkinn i høst.

Vi vil, sammen med administrasjonen, følge godt med på utviklingen. Vi legger inn noen penger til antimobbearbeidet i skolen. Utenforskap er det viktig at vi unngår. Vi tror at lærere, miljøarbeidere, kommunens ungdom og fritid, frivillige organisasjoner, utekontakten og lokalmiljøet sammen må bidra for at barn og unge skal få gode arenaer for oppvekst, utdanning, mestring og tilhørighet.

Dugnadsbæringen behøves til mange oppgaver. Det afrikanske uttrykket «it takes a village to raise a child» gjelder også her. Sammen skaper vi fremtiden, og sammen skaper vi kommende generasjoner.