Et bedre kollektivtilbud for barn og unge
Vaner skapes i en tidlig alder, og for at barn og unge skal se kollektivtrafikken som et naturlig alternativ senere i livet, må den allerede i tidlig alder gjøres som en naturlig del fremfor at man velger å kjøre bil dit man skal.
Det er derfor viktig å se på tiltak som er direkte rettet mot barn og unge når man forbedrer kollektivtilbudet, men også at det er tilpasset den enkelte.
Vi i Høyre har i alle fall tre gode forbedringer for barn og unges kollektivtilbud vi ønsker å innføre i Akershus.
- For det første må elevene få skoleskyss basert på hvor lang reisevei de faktisk har.
Noen elever har rett på gratis skoleskyss på grunn av at de bor langt unna skolen. Avstandskravet er ulikt etter hvor gamle elevene er, men de ulike kravene er absolutte.
Avstanden er 2 km for 1. klasse, 4 km for 2.–10. klasse og 6 km for videregående skole.
Det måles ikke alltid ut fra den faktiske reiseveien, men noen ganger i luftlinje. Mange elever som derfor har krav på busskort, kan miste dette fordi man ikke ser til hvor langt den enkelte faktisk har til skolen. Dette vil vi i Høyre gjøre noe med.
- For det andre så fungerer busskortet som elevene tildeles, normalt bare på hverdager og er ikke gyldig på kveldene. Det er i dag ikke mulig for elever å kjøpe tilleggsbillett til sitt busskort uten å kjøpe et fullt månedskort istedenfor.
Det mener vi i Høyre er unødvendig, og vi ønsker derfor at det innføres en ny type tilleggsbillett for kollektivreiser for elever som allerede har rett på skolebusskort.
Denne tilleggsbilletten skal gi elever mulighet å oppgradere sitt busskort til fullverdig månedskort til redusert pris.
Det vil gjøre at flere elever har mulighet til å bli igjen på skolen, møte venner eller dra på trening selv uten at foreldrene må hente.
Dette vil være med på å skape et enklere billettsystem og mer selvstendighet for den enkelte ungdom.
- Til slutt kan vi gjøre noe med ettermiddagsaktivitetene.
I perioden 2018 til sommeren 2019 hadde Stabæk Fotball, Ruter og Bærum kommune et pilotprosjekt der barn som deltok på Stabæk Fotballs utviklingsgrupper, fikk et transporttilbud til og fra trening.
Det var minibusser som kjørte barn fra skolen til trening og hjem når treningen var ferdig.
Dette tiltaket viste seg å fungere godt og bidro til å hjelpe barnefamilier til å få hverdagen til å gå opp.
Det at det blir kjørt færre biler til og fra de ulike treningene, bidrar i tillegg til at utslippene kan bli lavere, og at det er mer sosialt for barna å reise til og fra trening.
Da dette prøveprosjektet hadde så gode resultater, mener vi i Høyre at dette er noe som må innføres som en ordinær del av kollektivtilbudet og på flere steder, der det er grunnlag for det, i hele Akershus.
Spesielt i Asker og Bærum vil et sånt tilbud fungere godt da avstandene er små og det er mange som skal fraktes, samtidig som det er mye trafikk på mange av veiene.
Gjør vi det lett for alle å ta kollektiv, er det større sjanse for at flere velger kollektiv.