Et budsjett for kvalitet, kunnskap og sosial utjevning

For fjerde gang i denne kommunestyreperioden er de fire borgerlige partiene i Bærum – Høyre, Venstre, Fremskrittspartiet og Kristelig Folkeparti – enige om kommunens budsjett. Enigheten inneholder satsinger som vil gi økt kvalitet i omsorgstjenestene, mer kunnskap i skolen, sosial utjevning og enda mer aktivitet innen frivillighet, idrett og kultur.

Det borgerlige budsjettopplegget gjenspeiler de fire partienes felles verdigrunnlag og politiske mål for utviklingen av Bærumssamfunnet som er beskrevet i den borgerlige plattformen som ligger til grunn for vårt samarbeid i inneværende periode. Det peker også fremover mot utfordringer og muligheter vi vil møte i fellesskap – i neste 4-års periode og i et lengre tidsperspektiv.

For å sikre kvalitet i sentrale velferdstjenester er kommunen avhengig av å tiltrekke seg og holde på dyktige medarbeidere. En av våre viktigste satsinger i årets budsjett er derfor å prioritere rekrutteringstilskudd til helsesykepleiere, barnehagelærere og barneskolelærere samt utdanningsstøtte til assistenter som arbeider i barnehagene. Til sammen øremerkes om lag 20 millioner kroner til dette formålet. Vi styrker også ressurstildelingen til skolene, satsingen på skriftlige læremidler, økt aktivitet på Sjøholmen, flere elevplasser ved Kulturskolen og tilbudet om sommerskole med til sammen rundt 50 millioner kroner. Det vil bidra til at Norges beste skoletilbud blir enda bedre. I tillegg styrkes kommunens jordmor-dekning, sykepleierdekningen på helsestasjoner for små barn og satsingen på psykisk helse blant barn og unge. Og så vil ungdom i Bærum fra og med neste år få tilbud om gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse.

Innen pleie- og omsorgssektoren er det en utfordring at sykepleiere og andre fagarbeidere bruker for mye av sin tid på administrative oppgaver. Vi prioriterer derfor å styrke de administrative ressursene, turnuskompetanse og ekstra nattevakter ved sykehjemmene med nær 60 millioner kroner. På den måten frigjør vi tid og ressurser til omsorgsoppgaver for brukerne. Samtidig mener vi satsingen vil gjøre det mulig å redusere kommunens vikarbruk i sektoren, noe kommunen vil spare penger på. Det etableres også matverter på sykehjemmene og ernæringsfysiologer i hjemmetjenesten, for å sikre høy faglig kompetanse og strukturert oppfølging av hjemmeboende. Ved helsehusene på Lønnås og Stabekk etableres koordinatorer som skal bidra med selve pasientforløpet og samhandlingen mellom de ulike aktørene. Det kan også nevnes at både dagaktivitetstilbudet for mennesker med utviklingshemming og kommunens seniorsentre styrkes, og at vi har prioritert etablering av en generasjonsmøteplass for eldre voksne i Sandvika.

Bærum har et mangfoldig og livskraftig organisasjonsliv. Idrett, kultur, friluftsliv og frivillighet engasjerer tusenvis av bæringer hver eneste dag, og bidrar til en sterk sivil sektor. Det er bra fordi det styrker fellesskapet, bidrar til aktivitet og inkludering, og forebygger utenforskap. De borgerlige partiene mer enn dobler det såkalte fritidsstipendet, og sikrer dermed at alle unge i kommunen får muligheten til å delta i aktivitet uavhengig av familiens økonomi. Totalt bevilges det 28 millioner kroner til dette tiltaket alene i perioden. I tillegg øker vi støtten til en rekke organisasjoner som hver på sin måte ivaretar viktige samfunnsoppgaver: Idrettslagene, turlaget, Elveforum, Kulturrådet, frivilligsentralene og Den norske kirkes barne- og ungdomsarbeid – for å nevne noe.

Bærum har sunn driftsøkonomi og penger på bok. Det er et resultat av ansvarlig økonomistyring over mange år og evne til å prioritere. Kommunal Rapport gjorde for noen år siden en vurdering av Bærum kommunes økonomi, og ga terningkast 6 i kategorien «Økonomisk kontroll». Avisen skrev blant annet: «Bærum er et godt eksempel på ansvarsbevisst ledelse i kommunesektoren. Kommunen har fantastiske inntekter, men det har ikke gått til hodet på politikerne.» Fortsatt borgerlig styre i Bærum også etter kommunevalget i 2023 vil bety videreføring av ansvarlig økonomisk styring, ingen innføring av eiendomsskatt og fortsatt satsing på kvalitet i tjenestene, kunnskap og inkludering.