Et hus for alle – til ulike tider

Det er mange som har skrevet leserinnlegg om «Det gule huset» og kafeen Artista og viktigheten av at bruken videreføres.

Dag Egil Strømme i høyrejakke

Senest fredag 11. februar ble det etterlyst svar på hva politikerne mener. I flere redaksjonelle reportasjer og avisinnlegg, også av undertegnede, har vi forklart hva som var og er våre tanker rundt bruken av dette huset fremover.

Litt om bakgrunnen først. Helt siden hovedutvalg for miljø, idrett og kultur tiltrådte høsten 2019, har vi vært opptatt av arealer for ungdom i Sandvika og på Bekkestua. Administrasjonen har slitt med å finne dette, men i 2021 ble det enighet om at Kadettangen 22 kunne avsettes til uteareal for uorganiserte/egenorganiserte ungdommer.

Det ble bevilget 3 millioner kroner til å istandsette dette arealet på ungdommens premisser i samråd med ungdomsrådet. Opparbeidelsen skal skje til våren.

Utvalget vårt syntes derfor det var en god idé å finne innendørsarealer til en ungdomsklubb i tilknytning til området. Både det huset som utekontakten benytter, og Artista ble foreslått.

Huset som huser kafeen Artista, var truet av riving til fordel for veiformål for et par år siden. Vi i politisk ledelse ønsket ikke dette. Vi reddet huset, men da leieavtalen med driver av huset gikk ut i august 2021, måtte vi som huseier, lyse ut konkurranse om kafeen fortsatt skulle drives i privat regi.

Dette må gjøres med jevne mellomrom. Det ble også gjort da nåværende driver vant konkurranse for seks-syv år siden. Vi ønsket ikke et tomt hus, og kommuneadministrasjonen har derfor forlenget avtalen med nåværende driver frem til 1. april.

Vi har opplevd at ungdomsrådet i Bærum har vært en pådriver for å få til et bra ungdomstilbud i Sandvika. Anført av Høyre har et samlet utvalg kommet til at Kadettangen 18 bør brukes utover kafeens nåværende åpningstid som er klokken 11.00-16.00.

Med tanke på at dette området har et midlertidighetsperspektiv ettersom det finnes planer for både reservevei for E18 og utvikling av Sandvika sjøfront i dette området, mener vi at det er fornuftig at kommunen drifter dette huset og at det etableres en synergi mellom aktiviteten i huset og utearealet.

Vi mener derfor at det er en vinn-vinn-situasjon at vi opprettholder normal kafédrift for turgåere og andre gjester av huset på dagtid, samtidig som huset brukes av ungdommen på kveldstid. Det blir kanskje ikke kunstutstillinger i lokalene, men det blir et kafétilbud som skal møte det behovet som dagens gjester har.

Dette ble vedtatt i hovedutvalgets møte 10. februar:

• Midlertidig ungdomstilbud/-hus i Kadettangen 18 etableres som prøveordning i 2022–23.
  • Åpent kafétilbud tilsvarende dagens tilbud videreføres av «Høl i Cv-en» i samme periode.
  • Prøveordning evalueres høsten 2023.

Det ble understreket at stedet må få et navn som virker inviterende for dagens gjester og for ungdommen.

Høyre håper at et spennende hus og uteareal vil oppleves som berikende på alle, og er glad for at kommunen nå kan tilby noe for de som ikke driver med organisert fritidstilbud innen idrett eller kultur.

Nå blir det drift i huset fra tidlig formiddag til sen kveld, seks-syv dager i uken fordelt på ulike grupper. Det må det være lov å glede seg over!