Fjern megakøene for oppkjøring

I torsdagens Budstikka kan vi lese om fortvilte kjøreskoler og privatpersoner,som har havnet i en uendelig kø ved Billingstad trafikkstasjon, for å få kjøre opp. Fra resten av Norge hører vi om det samme, pluss at elever der i mange tilfeller også må reise langt for å få kjørt opp. Dette kan statlige myndigheter gjøre noe med, hvis de vil.

En forenkling og forbedring av tilbudet ville vært å privatisere det. Hvorfor skal sensorene være ansatt i Statens Vegvesen? Det er helt unødvendig at staten er i førstelinjen her. Løsningen er selvinnlysende: La kjøreskolene få myndighet til å sensurere ved oppkjøring.

Vi kan lett tenke oss en modell som ligner på den med godkjenning av kjøretøy, ved den periodiske kjøretøykontrollen (PKK). Før drev Statens Vegvesen med egne verksteder, som foretok slike kontroller. Det har de nå heldigvis sluttet med, og overlatt kontrollene til privateide bilverksteder. Det samme burde vært gjort med oppkjøring.

Statens Vegvesen burde også der hatt ansvar for «andrelinjen», det vil si opplæring, sertifisering, godkjenning og kontroll av kjøreskolene og deres sensorer. Så fikk kjøreskolene ansvaret for å godkjenne elevene, for eksempel ved bruk av eksterne sensorer, ansatt på de ulike kjøreskolene.

En slik modell ville fjerne køene nærmest over natten, og den ville også gjort at folk i distriktene slapp plagsomt lange reiser for å få kjøre opp. Det ville gitt mer fleksibilitet, og et bedre tilbud for publikum.

I 2020 burde slike tilstander, som vi nå har på Billingstad, være helt unødvendig. Det er bare å brette opp ermene, og komme med tiltak.