Flere p-plasser på bekostning av grøntareal?

Budstikka skriver om planer for nye p-plasser ved idrettshallen i Storengveien. Overskriften lyder; «Naboer raser mot planer om skøytebane». Slik kan det altså fremstilles. Totalt feil! Ikke alle leser hele artikkelen dessverre, og avisen gir dermed innledningsvis et helt galt bilde av en sak der 42 parkeringsplasser forsøkes anlagt på et område avsatt til grøntarealer og uorganisert lek, inklusiv skøytebane.

Planlagt gjenopprettelse av og tilbakeføring av isbanen som forsvant for noen år siden i forbindelse med bygging av ishallen, er et kjærkomment tiltak som hilses velkommen av alle i nærmiljøet. Dette er svært gledelig og alle ser frem til ferdigstillelse. Tiltaket om å anlegge flere parkeringsplasser der det i reguleringsplanen er avsatt til lek- og grøntareal, er derimot svært kontroversielt.

Reguleringsplanen er klar; eksisterende 52 p-plasser er tilstrekkelig for dette anlegget som er et rent treningsanlegg og ikke et publikumsanlegg. Å anlegge ytterligere 42 p-plasser vil være et brudd på reguleringsbestemmelsene og sånn sett er det derfor ikke å betrakte som en «justering» av reguleringplanen, slik det hevdes fra Jar Isforum sin side. Det er dessuten svært umusikalsk og lite fremtidsrettet å anlegge flere p-plasser ved et treningsanlegg som kan (og bør) nåes enten ved sykkel eller gange. I disse dager har Bærum kommunes klimapanel lagt frem forslag til nye klimatiltak for blant annet å få ned bilbruken i kommunen. Sånn sett er forslaget om å anlegge flere p-plasser ved Jarbanen lite fremtidsrettet og stikk i strid med redusert bilbruk. Barns muligheter til lek og utfoldelse på de svært få grønne lungene som er igjen i vårt nærmiljø skal ikke ofres til fordel for behovet for flere p-plasser.

Liv Skrede kommunestyrerepresentant (H) og Jarbeboer