Folk mener oppløsning blir for dyrt

Debatten om Viken raser videre. Denne uken har det kommet et par meningsmålinger fra Norstat som lodder stemningen hos folk flest. Det er grunnlag for å slå fast at de fleste ikke ønsker å oppløse fylket når de må forholde seg til prisen. Senterpartiets påstand om at de representerer folkemeningen i denne saken, holder ikke lenger vann.

Amedias undersøkelse viser at det flertallet i Akershus og Buskerud som ønsket oppløsning av Viken, blir borte dersom folk blir spurt om oppløsning er verdt pengene det vil koste. Da er det over 50 prosent som svarer nei og rundt 30 prosent som svarer ja til oppløsning i begge fylkene. Bare i Østfold holder flertallet for oppløsning av Viken seg når det blir spurt om pengebruk, selv om det er langt jevnere med 44 mot 40 prosent.

Jeg ser at en del kommentarer fra særlig Sp, men også fra Ap, forsøker å så tvil om kostnadene på mellom 310 og 440 millioner kroner fra saken som administrasjonen i Viken la frem i desember, er reelle. Det snakkes om at tallene ikke er riktige fordi administrasjonen kan ha egne motiver for å beholde Viken. Aps Martin Kolberg nøyer seg med å si at han ikke deler de vurderingene om økonomi som kommer frem i saken.

Det er ingen tvil om at saken om oppløsning har ført til en intens politisk debatt, med steile fronter. Derfor er det svært betenkelig at Sp, godt hjulpet av noen venner i Ap, fremstiller administrasjonens vurderinger som «fake news».

Hvem er det som er mer kvalifiserte og mer objektive enn administrasjonen til å legge frem ulemper og fordeler ved en oppløsning av Viken? Senterpartiet? Eller for den saks skyld Høyre?

Sp sitt forsøk på å så tvil om en administrativ vurdering som ikke passer dem, minner om en type politikk hvor fakta blir veldig relative. Det er vi ærlig talt ikke tjent med i norsk politikk.

Høyres fylkestingsgruppe i Viken har også bestilt en undersøkelse fra Norstat, som spurte cirka 1.000 personer fra hele landet om de var for eller mot å bruke mellom 310 og 440 millioner kroner på å oppløse Viken. Vi mener det er viktig å vite mer om hva hele befolkningen mener siden finansminister Vedum sier at staten skal ta regningen. Svaret ligner på undersøkelsen fra Amedia, men motstanden mot å bruke penger på å oppløse fylket er sterkere på landsplan enn i Viken.

57 prosent var uenige i å bruke skattebetalernes penger på denne måten, mot 25 prosent for. Tar man bort de som svarte vet ikke, er det 70 prosent av de som har gjort seg opp en mening, som er mot å bruke skattebetalernes penger på å oppløse fylket.

Jeg har vanskelig for å se at dette er en tilslutning i folket for å oppløse Viken fylkeskommune.

Det blir ikke noe bedre kollektivtrafikk, skole eller klimatiltak av å bruke flere hundre millioner på å flytte fylkesgrenser. Derimot skal pengene sendes til store IT-selskaper, konsulenter og byråkrater for å gjennomføre reverseringen som er Senterpartiets viktigste symbolsak.

Snakk om misbruk av fellesskapets midler.