For eller imot ny E18?
Ny E18blir avMDGogSVomtalt som monstervei.Representanter fra Venstre har omtalt veien som miljøvei.E18 er landets mest trafikkerte vei og går gjennom Bærum. Om morgenen frem til kl. 10.00 er det tett kø innover mot Sandvika. Frem til avkjøringen til Sandvika er det ikke Bærums beboere som kjører, men videre innover er det Bærum som får belastningen. I tillegg kommer det tett trafikk fra E16.

De fleste bilene kommer ikke fra Bærum. Representant fra MDG påpekte forleden dag at 82 prosent av klimautslippene kommer fra biltrafikk, men hvor mye kommer fra Bærums beboere. Bærum er sannsynligvis den kommunen i Norge som har flest el- eller hybridbiler samtidig som de har stor belastning av biler som kjører gjennom og forurenser.
Bærum har fortjent å få ny E18 som kan redusere luft- og støyforurensning. Det er mulig at jeg ikke har fulgt godt nok med, men hva inneholder denne «monsterveien»? Vil E18 få en økning på antallet kjørefelt for personbiler?
Hvis man skal få flere til å kjøre med buss er det helt nødvendig at bussen får eget felt og slipper å stå i kø. Dette er det viktigste ved bygging av ny E18 samtidig som deler av veien går i tunnel for å redusere støy- og luftforurensningen. Fremkommelighet for syklende vil også bedres. Den er ikke tilfredsstillende i dag.
Det er forskjell om luftforurensningen går fritt ut slik det er dag, eller om den blir fanget opp i tårn og går ut mange meter over bakken. Det sies at ca. 10 prosent av luften blir renset ved å fanges opp i utslippstårn. Det er kanskje ikke så mye, men ved at 10 prosent mindre forurenset luft blir sluppet ut mange meter over bakken vil gjøre en stor forskjell. Dette kan også økes betraktelig ved bruk av moderne filterteknikk.
I tillegg vil det være mulig å bygge ut området der E18 blir lagt i tunnel.