Forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn

En forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn har vært ønsket av mange etter at Kolsåsbanen ble gjenåpnet til Kolsås i 2014. Tiltaket er igjen på Bærum Høyres valgprogram.

Tom Coward og Ole Johan Aulie

Knutepunktet Rykkinn har med tillagte områder i rimelig gåavstand opp mot 15.000 innbyggere, og vil med dette passasjergrunnlaget sannsynligvis også bedriftsøkonomisk kunne forsvare en investering av en 1,5 km lang forlengelse av banen. Med samme meterkostnad som for Fornebubanen, vil bygge kostnaden bli ca. 4,5 mrd.

På grunn av andre betingelser langs traseen er det imidlertid grunn til å tro at bygge kostnaden blir lavere enn for Fornebubanen. Sporveiens budsjett for forlengelse til Rykkinn var i forbindelse med oppgraderingen i 2012, 600 mill.

Sporveien gjennomfører for tiden fornyelse av T-Banetraséen mellom Brynseng og Hellerud på Østersjøbanen med ca. 1 km ny trasé. Anslått ramme for prosjektet var i 2022, 970 mill., tid ca. 1 år.

Det ville overraske om ikke samfunnsøkonomiske beregninger vil vise en betydelig positiv verdi av en forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn og en slik beregning bør gjøres. Bruk av bil fra Rykkinn-området til stasjoner langs Kolsåsbanen vil bli redusert. Buss som er dagens tilbud om offentlig kommunikasjon, kan legges om og reduseres. Selv om både busser og privatbiler langt på vei er, og vil bli ytterligere elektrifisert, så vil effekten være positiv for CO2-regnskapet.

En forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn, vil i tillegg være starten på realisering av andre tidligere løst planlagte, men sterkt ønskede traseer. Det gjelder en videreføring sørover til Sandvika, forbi Vøyenenga Senter, gjennom Vestre Bærum Næringspark på Rud og via den planlagte Franzefossbyen som kan etableres som knutepunkt.

Farhoud Falahatirmarvast, Bærum Høyre, foto: Hans Kristian Thorbjørnsen.

En forlengelse av Kolsåsbanen er både som samferdselstiltak og som miljøtiltak svært gunstig. Det vi i Bærum Høyre kan gjøre for å fremskynde en forlengelse av Kolsåsbanen er:

Vi kan påvirke Sporveien til å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse av en forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn og kanskje også videre til Bærums Verk og til Sandvika som kan gi et godt grunnlag for gjennomføring.

Vi kan påvirke andre borgerlige politikere i Akershus fylkeskommune, slik at forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn kommer inn som prioritert tiltak i Oslopakke 3 og som prioritert tiltak i neste innspill til NTP.

Vi kan også påvirke andre borgerlige politikere på Stortinget slik at forlengelse av Kolsåsbanen prioriteres ved behandling av NTP og i andre sammenhenger.

Det er også verdt å merke seg at etter forslag fra Høyre har et enstemmig formannskap i Bærum gått inn for å inkludere en forlengelse av Kolsåsbanen til Rykkinn i forbindelse med innspill til Viken fylkeskommune og deres videre innspill til ny Nasjonal transportplan (NTP).

Vi skal gjøre det vi kan i neste periode, og forhåpentligvis vil vi etter hvert lykkes og et usedvanlig godt samferdsels- og miljøtiltak kan gjennomføres til glede for store deler av Bærum. Ikke minst fordi dette vil være sone 1.