Fraværsgrensen fungerer!
Den omstridte fraværsgrensen har gitt resultater og tallene viser at den har virket slik den skulle. Målet var å redusere elevenes fravær og gi elevene bedre utbytte av undervisningen, og å sørge for at elever som trenger hjelp lettere skal bli fanget opp og kan få den hjelpen de har behov for. Venstresidens kritikk om at fraværsgrensen ville føre til økt frafall er motbevist. Tallene viser at fraværsgrensen fungerer.

Antall fraværsdager i den videregående skolen har gått ned med fantastiske 40 prosent. Det er også en nedgang på 33 prosent i fraværet om man måler i antall timer. Fraværet har gått mest ned for yrkesfag, og elevene på yrkesfag har nå lavere fravær enn elever på studiespesialisering. Siden frafallet fra yrkesfag er større enn på studiespesialisering er dette spesielt gledelig.
I Asker og Bærum er gjennomsnittlig nedgang i antall fraværsdager 46 %, 26 % nedgang i timefraværet. Som ellers i landet er det forskjeller mellom skolene, og en evaluering i 2019 må se på hva dette skyldes. Tallene er uansett imponerende. Elevene er mer til stede på skolen, samtidig er det færre elever som slutter underveis i skoleåret – og færre som ikke får karakter i ett eller flere fag. Dette er veldig gode nyheter for elevene i den videregående skolen
Det viktigste i en god skole er en god lærer. Når læreren er viktig må det også være et mål at elevene er til stede der læreren er. Selv ikke verdens beste lærer kan undervise en elev som ikke er på skolen. Etter at fraværsgrensen ble innført melder lærerne om færre tomme pulter og elever som er til stede i undervisningen. Dette gjør det lettere for læreren å planlegge undervisningen, slippe å gjenta undervisning fordi elever har vært borte og lettere sørge for at alle elever kommer seg igjennom pensum som planlagt. Tilstedeværelse er også viktig fordi det skaper engasjement, både faglig og sosialt i skolen.
Å stille krav er å bry seg. Vi gjør elevene en bjørnetjeneste hvis vi ikke stiller krav til oppmøte, slik vi gjør på arbeidsplasser og ellers i samfunnet. Derfor er fraværsgrensen så viktig. Ikke alle gode og effektive tiltak koster penger og fraværsgrensen er et godt eksempel på det. Dette er nye ideer og bedre løsninger i praksis.
En god skole er nøkkelen til mange av de viktigste målene for Norge, ikke minst målene om å redusere utenforskap og ulikheter i samfunnet. Vi er glade for at fraværsgrensen er med på å skape en god skole med enda bedre læring for elevene. Norge trenger en regjering som tar skole- og utdanningspolitikk på alvor.
Arbeiderpartiet har uttalt at de vil skrote fraværsgrensen, men de vil ikke fortelle hva den skal erstattes med. Arbeiderpartiet burde erkjenne at dette er et tiltak som fungerer og, som læreren på skolen, sette ”La stå” på tavlen. Hvis ikke bør de fortelle velgerne hvilken ordning de faktisk vil ha. Det fortjener elevene, lærerne og velgerne å få vite før valget.
Anne Lene W. Hojem, Leder Hovedutvalg barn- og unge (H)
Turid Kristensen, stortingskandidat Akershus Høyre
Norge | 40 (5 – 3) | 33 (12 – 8) | |
Akershus | 40 (5 – 3) | 28 (14 – 10) | |
Asker | 25 (4 – 3) | 21 (14 – 11) | Lavere utgangspunkt, samme antall dager som gj.snitt |
Bleiker (Asker) | 50 (4 – 2) | 33 (18 – 12) | Lavere utgangspunkt, færre dager enn gj.snitt |
Dønski (Bærum) | 41 (6 – 3,5) | 53 (30 – 14) | Høyere utgangspunkt, nesten samme antall dager som gj.snitt |
Eikeli (Bærum) | 33 (9 – 6) | 28 (25 – 18) | Høyere utgangspunkt, flere dager enn gj.snitt |
Holmen (Asker) | 20 (10 – 8) | 39 (26 – 16) | Høyere utgangspunkt, flere dager enn gj.snitt |
Nadderud (Bærum) | 60 (5 – 2) | + 10 (10 – 11) | Færre dager enn gj.snitt |
Nesbru (Asker) | 57 (7 – 3) | 35 (27 – 20) | Høyere utgangspunkt, samme antall dager som gj.snitt |
NTG Bærum | 33 (6 – 4) | 29 (17 – 12) | Høyere utgangspunkt, flere dager enn gj.snitt |
Rosenvilde (Bærum) | 50 (4 – 2) | 11 (18 – 16) | Lavere utgangspunkt, færre dager enn gj.snitt |
Rud (Bærum) | 25 (4 – 3) | 32 (19 – 13) | Lavere utgangspunkt, samme antall dager som gj.snitt (Mye yrkesfag) |
Sandvika (Bærum) | 50 (6 – 3) | 38 (16 – 10) | Høyere utgangspunkt, samme antall dager som gj.snitt |
Stabekk (Bærum) | 20 (5 – 4) | 13 (16 – 14) | Flere dager enn gj.snitt |
Valler (Bærum) | 33 (3 – 2) | 20 (10 – 8) | Lavere utgangspunkt, færre dager enn gj.snitt |