Fri fantasi fra Klanderud

Bærum MDGs Axel Klanderud skriver i Budstikka 17. oktober at Høyre «etter valget bestemte seg for å søke samarbeid om posisjoner og utvalg med Industri- og næringspartiet (INP)». Påstanden er usann, uten rot i virkeligheten.

– Høyre har ingen form for samarbeid med INP, skriver Morten Skauge, gruppeleder i Bærum Høyre.

Høyre har ingen form for samarbeid med INP og har ikke på noe tidspunkt forhandlet med partiet verken om posisjoner eller utvalg i Bærum. Det Høyre har gjort, sammen med våre samarbeidspartnere Venstre, FrP og KrF, er å tilby INP en plass i Hovedutvalg for frivillighet, idrett og kultur som en del av konstitueringen av det nye kommunestyret.

Det gjorde vi fordi vi mener at alle partier velgerne har gitt plass i kommunestyret gjennom demokratiske valg, også fortjener muligheten til å ta del i kommunens politiske arbeid. Det bidrar til en inkluderende politisk kultur, slik vi har tradisjon for i Bærum.

INP takket imidlertid nei til de borgerlige partienes tilbud, angivelig fordi partiet ønsket seg plass i et annet politisk utvalg enn de fikk tilbud om og fordi Høyre ikke vil stille garantier mot hypotetiske vind- og solkraftpeosjekter.

Høyre er tilhengere av åpen politisk debatt med saklige argumenter, ikke en kultur der man sprer usannheter og falske forestillinger om sine meningsmotstandere. Klanderuds innlegg er et eksempel på sistnevnte. Hans fantasifulle påstander har like lite rot i virkeligheten som INPs forestilling om at det skal bygges vindmøller på Kolsåstoppen.