Fritt skolevalg handler om elevene

Akershus fylke gjenoppstår, og til høsten skal nytt fylkesting velges. Det gir nye muligheter for en bedre kurs enn den som Ap og Sp har lagt for Viken i dag. Noe av det første som bør stå for fall, er den rødgrønne modellen med at elevene skal gå på nærskolen sin, og at det er skolebyråkratene som skal bestemme hvilken skole det er. Vi må tilbake til ordningen hvor elevene kan få velge skole selv.

Flere fullfører og mestrer videregående skole dersom de selv har et ord med i laget om hvilken skole de skal gå på. For noen elever er det viktig å holde sammen med vennene sine, mens andre ønsker seg en ny sjanse til å etablere seg i et annet sosialt fellesskap enn det man hadde fra før.

Det må være rom for å gjøre begge deler, uten å være nødt til å føre bevis for hvorfor man ønsker seg noe annet enn det vanlige.

Jeg vet om elever som ønsker å kombinere realfagsmatte med andre studieretninger enn studiespesialisering, men fordi den skolen administrasjonen har definert som nærskolen din ikke tilbyr den muligheten, blir drømmen om å bli arkitekt vanskelig å realisere.

Det er til liten hjelp at andre skoler i rimelig nærhet tilbyr den kombinasjonen du er ute etter. Når det ikke er nærskolen din, havner du håpløst bak i køen.

I dagens system er valget i virkeligheten tatt når systemet har definert nærskolen din. Det er å avvikle fremtidsdrømmer. Høyre mener at sånn kan vi ikke ha det og vil tilbake til det pragmatiske systemet vi hadde i Akershus da Høyre styrte. Da fikk ikke elevene tildelt en nærskole som noen hadde valgt for den, men fikk velge selv. Det fungerte bra fordi vi samtidig holdt igjen et antall skoleplasser som ble fordelt etter skjønn for å forhindre at noen fikk for lang reisevei.

Noen av elevene våre trenger litt mer oppfølging for at de skal fullføre videregående opplæring. Det kan være behov for en faglig styrking eller behov for trygghet rundt seg. Det er en økende tendens at unge sliter psykisk. For noen gir det seg utslag i at man ikke klarer å fullføre videregående opplæring, andre dukker opp i dystrere statistikker.

Vi kan gruble mye på hvorfor det er sånn, men Høyre mener vi faktisk må adressere den utfordringen som vi ser at flere av våre elever har.

Derfor vil vi fortsette med å styrke helsesykepleierne og miljøarbeiderne, og ikke minst bygge ut en ordning med psykiske helseteam for skolene slik at både skolene og elevene får tilgang til god kompetanse og en vei videre. Dette kommer til å koste penger, og selv om det sikkert er fint med et gratis skolemåltid, mener jeg dette er viktigere å prioritere.

Innbyggerne i Akershus trenger ikke å bruke 377 millioner kroner på nye fylkesgrenser ved å oppløse Viken, men den kampen har Ap og Sp har vunnet.

Vi tar ingen omkamp om omkampen. Vi vil konsentrere oss om å jobbe for bedre skoler, bedre veier og kollektivtrafikk, gode miljø- og klimatiltak, og at vi bidrar sammen med kommunene til at lokal frivillighet, kultur og idrett får blomstre.