Fylkeskommunens lokaler må bli mer tilgjengelig for frivilligheten

Frivilligheten skaper lokalt engasjement, fellesskap, integrering, beredskap og kulturell og demokratisk bevissthet. For at frivilligheten skal blomstre, er det viktig at vi gjør det enkelt å drive med frivillig arbeid. Som aktiv i frivilligheten skal man bruke mer tid på selve aktivitetene enn på administrasjon.

I dag kan det være vanskelig for mange aktive innenfor kultur og frivillighet å finne gode lokaler, som ikke koster mye.

I Akershus har vi 35 videregående skoler som er lokalisert over hele fylket. Når skoledagen er slutt og lærerne går hjem, står mange av disse lokalene tomme. Samtidig vet vi at mange frivillige savner steder å ha sine aktiviteter på de samme tidspunktene.

Fylkeskommunen bør gjøre disse lokalene tilgjengelige for gratis utlån etter skoletid. Det kan bidra til at frivillige organisasjoner kan ha aktiviteter som de tidligere ikke har hatt, eller at korps som nå ikke har steder å øve, får det til, eller at en sjakk-klubb kan ha en ekstra trening i uken.

På fylkestingets møte 29. februar stilte jeg spørsmål om fylkeskommunen vil legge til rette for utlån av egnede lokaler til frivilligheten.

Fylkesrådet i Akershus, ledet av Høyre, Frp, Venstre og KrF, svarte at de er positive til å gjøre fylkeskommunens lokaler mer tilgjengelig for frivilligheten.

Status er at det allerede er lagt et godt grunnlag for dette arbeidet fra Viken, og det finnes retningslinjer som frivilligheten er kjent med.

Fylkesrådet skal nå følge opp dette arbeidet og gjøre det enda enklere for frivillige å låne de lokalene som ellers står tomme.

Det er positive nyheter for alle som driver med frivillig arbeid i Akershus.

Dette er et enkelt tiltak som vil bety mye for frivilligheten over hele fylket. Dersom skoler kan bli tilgjengelig etter skoletid, når de uansett står tomme, vil det gi et bedre fritidstilbud til både unge og eldre innbyggere i hele fylket.