Fylkesrådet og flertallet svikter sommerskolen

Ap og Sp har allerede fått støtte fra MDG, SV og Rødt til hovedlinjene i sitt budsjettforslag i Viken, men det mangler prioritering av blant annet viktige sommerskoletiltak.

Tore Opdal Hansen (H) fra Drammen er leder av komité for utdanning i Viken. Foto: C.F. Wesenberg

Sommerskoletilbudet bør etter Høyres mening styrkes vesentlig, ikke reduseres. De to siste årene har elevene våre hatt hjemmeskole og digital undervisning. I tillegg ble mange elever rammet av lærerstreiken. Det har nok sjelden vært viktigere å satse på kunnskap i skolen enn nå. Samtidig har vi et fylkesråd som har som eneste satsingsområde å ha skolemat. En brødskive hjelper på rumling i magen, men den tetter ikke kunnskapshull.

Sommerskoletilbudet i 2022 ble gjennomført innenfor en kostnadsramme på i overkant av 4 millioner kroner. Fylkesrådet bidro med 1 million, mens staten bidro med over 3 millioner gjennom koronamidler.

Sommerskoletilbudet neste år vil reduseres, fordi koronamidlene faller bort og det legges opp til en fylkeskommunal bevilgning på bare 3 millioner kroner i 2023. Fylkesrådet har til nå solt seg i den statlig finansierte satsingen.

Vi må sørge for at den videregående skolen skaper muligheter for elevene og at flere fullfører og består, uavhengig av hvor man bor eller hvilken bakgrunn man har. Høyre har derfor satt av 15 millioner kroner ekstra i sitt budsjettforslag, utover de 3 millionene fra fylkesrådet, for å videreføre og kraftig forsterke tilbudet med sommerskole.

Sommerskoletilbudet Høyre ønsker i 2023, bygger på det tilbudet som ble gitt i 2022. Det kanskje viktigste tilbudet som ble gitt, var til elever med karakteren 1 i et fellesfag eller som ikke hadde fått vurdering i standpunkt. Om lag 60 elever i den gruppen fikk tilbud om sommerskole, og om lag 50 takket ja. Alle som gjennomførte, sto med karakterer fra 2 til 6. For dem ble det en ny start og nye, positive fremtidsutsikter.

I tillegg har vi et sommerskoletilbud som har både faglig og sosialt opplegg, med vekt på opplæring på en annen måte enn tradisjonell undervisning for dem som hadde gått vg1 og vg2 frem til sommeren.

Et tredje sommerskoletilbud var med introduksjon til videregående opplæring for elever som går ut av 10. klasse. Det ønsker Høyre at videreføres i samarbeid med kommunene.

Selv om stadig flere fullfører videregående skole, er det fremdeles ifølge tall fra Statistisk sentralbyrå litt under én av fem som ikke har fullført etter fem-seks år.

Det er for mange. Høyres mål er at minst ni av ti skal fullføre videregående i 2030. Skal vi lykkes i det, må vi arbeide målbevisst.