Galt om sykkel fra MDG
Schei og Zimmer fra MDG har et innlegg i Budstikka 27/5 som inneholder en rekke gale påstander om sykkelveier i Bærum.Det er ikke korrekt at Høyre ikke arbeider for å bedre sykkeltraseene langs dagens E18, slik det hevdes i innlegget. Tvert imot fremmet Høyre i forbindelse med behandlingen av kommunens handlingsplan for sykkel i 2016 et forslag der rådmannen ble bedt om å vurdere kommunale tiltak for å forbedre situasjonen for syklende parallelt med E18, til tross for at de aktuelle veistrekningene er Statens vegvesens (SVV) ansvar.

Bakgrunnen var nettopp behovet for midlertidige utbedringstiltak i påvente av ny sykkelekspressvei som del av nye E18 Vestkorridoren fra Asker til Oslo. Forslaget fikk støtte fra alle partier, også MDG, som ikke hadde noen egne eller mer offensive forslag i sakens anledning.
Det er heller ikke riktig at fylkeskommunen ikke prioriterer midler på utbedringer for syklistene langs E18-aksen. Blant annet har fylket investert ca. 230 mill. kroner på etablering av tosidig sykkelfelt og fortau langs Prof. Kohts vei på Stabekk, noe som vil innebære en kraftig oppgradering for syklister. Fylket og kommunen samarbeider også om andre sykkelveiprosjekter som står svært høyt på den lokale prioriteringslisten, blant annet etablering av gang- og sykkelvei langs Griniveien mellom Eiksveien og Oslo-grensen og sykkelveinettet langs E16 fra Sandvika mot Wøyen. Også dette sykkelvei-prosjekter med kostnader i mange hundre millioner kroners-klassen som vil bidra til kraftig bedret fremkommelighet for syklister når de står ferdige.
Også langs mindre, fylkeskommunale veistrekninger bidrar Bærum kommune med kompetanse og økonomiske midler for å bedre syklistenes sikkerhet og fremkommelighet. Et eksempel er strekningen langs Nadderudveien ved Eikeli videregående skole fra Bispeveien til Dyrefaret, der det er aktuelt med oppgradering fra fortau til separat sykkeltrasé i forbindelse med utbedringer av vann- og avløpsnettet i området. Et annet interessant initiativ fra rådmannen er planene om å kartlegge bedre sykkelvei-løsninger fra Bekkestua til Stabekk langs Gamle Ringeriksvei, som også er en fylkesvei.
I Bærum kommunes trafikksikkerhetsplan er sikringstiltak rettet mot syklister et av innsatsområdene. Akershus fylkeskommune nominerte Bærum kommune til Samferdselsdepartementets trafikksikkerhetspris «Årets trafikksikkerhetskommune» for 2019. I begrunnelsen for nominasjonen ble blant annet kommunens systematiske arbeid med å styrke trafikksikkerheten for myke trafikanter både gjennom planarbeid og gjennom konkrete tiltak for å sikre trygge skoleveier trukket frem. I tillegg ble det pekt på at det tverrfaglige samarbeidet mellom kommunen, Statens vegvesen og Trygg Trafikk er et eksempel til etterfølgelse.
Det er trist at MDG i leserinnlegg etter leserinnlegg velger å snakke ned sykkelsatsingen i Bærum. Realiteten er at det satses mer på sykkel i Bærum enn noen gang før både fra nasjonalt, fylkeskommunalt og lokalt hold. Det er også bemerkelsesverdig at MDGs korstog mot ny E18 Vestkorridoren fortsetter, til tross for at prosjektet er vedtatt politisk på alle forvaltningsnivåer og sterkt ønsket av et overveldende flertall av Bærums befolkning. Dersom MDG vil bidra til bedre vilkår for syklister som skal fra Bærum til Oslo bør de arbeide for en raskest mulig realisering av prosjektet fremfor å forsøke å stikke kjepper i hjulene ved enhver anledning. I tillegg bør kanskje MDG konsentrere seg mer om sin egen politikk og mindre om å snakke ned andres, og som et minimum bidra til et politisk ordskifte basert på fakta.
Anette Solli, Høyre
Fylkesordfører Akershus
Morten Skauge, Høyre
Leder Bærums Hovedutvalg for miljø, idrettog kultur