Gangbro over E18 nå
Folkemøtet på Høvik 16. januar var representert med vel, bibliotek, kirke, FAU-representanter, trafikksikkerhetsforening og Høvik-beboere som var tydelige med hensyn til behovet for gangbro over E18 mellom Snoveien og kirkehøyden (Høvik kirke) nå. Jeg er ubetinget enig.
E18 har vært, og er, en barriere gjennom Høvik-samfunnet og har alltid generert behov for gangforbindelse. Da motorveien i sin tid kom, ble det etablert undergang på Ramstadsletta ved Kirkeveien for å håndtere datidens trafikkutfordringer.
Kulverten er nå fjernet uten etablering av nye trafikksikkerhetstiltak, og myke trafikanter er henvist til kjørebroen ved Høvik stasjon – en trafikkmaskin som ikke er egnet for en slik mengde myke trafikanter.
Det skal bygges på Høvik i mange, mange år. Omlegging av E18 er i gang, og utviklingen av Høvik senter følger etter. Imens passerer barna daglig til Ramstad skole på formiddagen og til fritidsaktiviteter ellers på Høvik om kvelden.
At man, når trafikken er større enn noen gang og tidenes utbyggingsprosjekt gjennomføres, ikke skulle trenge en sikker løsning for myke trafikanter, er uforståelig. Det sier seg selv at gjennomføring av ny E18 og utvikling av Høvik senter med betydelig anleggsarbeid i årevis i tillegg til ordinær trafikk, forutsetter tiltak umiddelbart.
Samtidig er det behov for å etablere en gangbroforbindelse mellom Snoveien og kirkehøyden på permanent basis.
Det har vært hevdet at gangbroen må avvente et tidkrevende reguleringsarbeid. Det er jeg uenig i. Broen kan, slik Høvik vel har foreslått, etableres som et trafikksikkerhetstiltak nå, og dernest reguleres inn gjennom det ordinære, langsiktige reguleringsarbeidet som sikrer en permanent løsning for ettertiden.
Jeg mener at velets forlag om å benytte Statens vegvesens prefabrikkerte moduler nå og i etterfølgende reguleringsarbeid gjøre grepet permanent, er konstruktivt og klokt.
Når det i årtier har vært behov for gangpassasje i form av kulvert, er det absurd at man i lys av ytterligere belastning river den uten å etablere avbøtende tiltak samtidig.
Problemet er påtrengende, og det er nødvendig med umiddelbare grep for å ivareta trafikksikkerheten i området som skal være preget av betydelig anleggsarbeid i mange år fremover.