Gi flere tro på fremtiden

Aktivitetsplikt for mottakere av sosialhjelp: Regjeringen foreslår 60 millioner kroner til aktivitetsplikt. Mennesker som mottar sosialhjelp, skal ut av hjemmet og gjøre noe. Hensikten er ikke å «ta» dem som er avhengig av støtte, men å hjelpe dem tilbake i arbeid, gi dem selvrespekt og tro på fremtiden.

For noen dager siden skrev Ib Thomsen fra Nittedal Frp. et leserinnlegg i Budstikka. Han tok opp aktivitetsplikten som nå er innført i Bærum kommune:

«Kommunen vil ha plikt til å stille vilkår om aktivitet ved mottak av sosialhjelp der mottakeren er under 30 år. Tiden da man kunne sy puter under armene på ungdom er over, nå må de lære at det er samsvar mellom plikter og ytelser». Og: «Det er ikke noe mer bortkastet enn unge mennesker i sin beste alder som går på sosialhjelp og ikke får gjort nytte for seg».

Mindre Hagensk

Vi i Høyre står også bak tiltaket med aktivitetsplikt – men jeg personlig vil nok formulere meg litt mindre «Carl I Hagensk»: «Sy puter under armene» har vi hørt før. Hovedhensikten er – som Thomsen skriver – at flere, og særlig unge, skal komme tilbake i arbeid. Det er viktig å påpeke at de fleste som mottar sosialhjelp, har opplevd hindringer i livet, hindringer som har gjort det vanskelig å komme i full jobb. Men i kjølvannet av stønader som har gode hensikter, vil det også være folk som kunne jobbet. Her er jeg enig med Frp’s Thomsen.

Skjevt ut

Vi må opptre og formulere oss slik at sosialhjelpsmottakere ikke opplever at vi ser ned på dem og setter dem på plass med uttalelser som: «Aktivitetsplikten skal bidra til at folk får en følelse av å være til nytte og bidra med noe, føle at de gjør seg fortjent til pengene…».

Det er viktig å stille krav til alle i et samfunn. Alle skal bidra med noe, som Thomsen også skriver. Men hovedgrunnen til å stille krav, er å bygge mennesker opp. Mange av sosialhjelpsmottakerne har kommet skjevt ut på arbeidsmarkedet uten å ønske det. De skal hjelpes tilbake, få selvrespekten og troen på fremtiden tilbake.

Selvforsørget

Aktivitetsplikt for mottakere av sosialhjelp ble vedtatt av Stortinget i april 2015. I 2017 er det foreslått å bevilge 60 millioner kroner til aktivitetsplikten. Aktiviteten som pålegges, skal være individuelt tilpasset den enkeltes behov og muligheter og hjelpe folk videre i arbeid og bli selvforsørget. Det er svært gledelig at tiltaket kan vise til gode resultater der det er tatt i bruk. Det gjelder særlig unge mottakere av sosialhjelp. Forskning har vist at effekten synker med økende alder. Derfor gjelder aktivitetsplikten sosialhjelpsmottakere under 30 år.

Bente Stein Mathisen (H)

Stortingsrepresentant, Asker