Gjennombrudd for ny E18
Høyre/Frp-regjeringen tar ny E18 inn Nasjonal Transportplan. Mange års kamp er kronet med hell. Høyre/Frp-regjeringen viser ekte interesse og gjennomføringskraft for helt nødvendige samferdselsprosjekter i Asker og Bærum. En interesse de rødgrønne manglet. Endelig får vårt område sin rettmessige del av samferdselsinvesteringene. Høyre i regjering prioriterer full utbygging av E18. Det legges opp til kontinuerlig utbygging av hele strekningen fra Lysaker til Drengsrud.

Etter at Høyre og Frp overtok regjeringsmakten er samferdselsinvesteringene økt med 50 prosent. Regjeringen bygger landet med nye veier, nye toglinjer og mer moderne infrastruktur fra Finnmark i nord til Agder i sør. Regjeringen leverer en Nasjonal transportplan på nesten 1000 milliarder kroner. Slik skal landet knyttes tettere sammen, fremkommeligheten økes, og transporttidene for folk og gods reduseres.
Høyre lovet et løft for samferdsel før forrige stortingsvalg. Det løftet er innfridd, ikke minst i vårt område. Ny E18, Fornebubanen og Ringeriksbanen har fått kraftig vind i seilene etter at Høyre kom i regjeringen. Nå snakkes det ikke lenger. Det handles, og pengene legges på bordet.
Ny E18 er et miljøprosjekt. Oslo-området er et av Europas hurtigst voksende byområder. Befolkningen i Asker og Bærum er forventet å øke med 50 000 innbyggere frem mot 2030. Det må gjøres noe med fremkommeligheten på E18. 55 % av trafikkveksten knyttet til befolkningsveksten må tas av buss. Da må bussen komme fram. Førti års sulteforing av E18-vestkorridoren er nå endelig slutt.
Bilkøer er dårlig miljøpolitikk. En gjennomgående gang- og sykkelvei er en del av prosjektet. Ny tunnel vil redusere støy- og støvplager og bedre bomiljøet langs en sterkt belastet strekning. Dette vil frigjøre attraktivt areal for boligbygging. E-18 påfører 10 000 beboere støy og støvplager. E-18 er ikke en lokalvei for Asker og Bærum. Det er landets mest trafikkerte vei. Det er en europavei – 130 kommuner merker ringvirkningene av kø, kork og kaos. Over en 20-årsperiode utgjør dette nærmere 30 milliarder kroner.
Jeg har tidligere hevdet at ny E18 ikke lar seg stoppe. Dette til tross for at det rødgrønne byrådet i Oslo har anstrengt seg til det ytterste for å forpurre prosjektet. Den lar seg ikke stoppe. Det viser regjeringens Nasjonale transportplan med all tydelighet. Snart toger kraftpluggene fra Catepillar inn på Lysaker med nyslipte frontskjær. Brummingen vil høres til i mils omkrets. Godlyden er så sårt etterlengtet.