Gode, trygge og sikre skoleveier

Axel Klanderud og Ane Reinan, Bærum MDG, skriver i Budstikka 14. november prisverdig om trafikksikkerhet på våre skoleveier. Høyre deler MDG sitt syn på viktigheten av gode og trafikksikre skoleveier. Akershus Høyre gikk til valg på å bedre trafikksikkerheten i fylket, både langs de store hovedfartsårene, langs de mindre, lokale veiene og på fjorden.

Foto: Hans Kristian Thorbjørnsen

Akershus Høyre vil prioritere trygghet og trafikksikkerhet, spesielt langs skoleveier. Dette mener Akershus Høyre bør inn i all samferdselsplanlegging. Videre ønsker vi å opprette trygghetssoner/hjertesoner rundt skoler og barnehager.

Når det gjelder konkret Nadderudveien, så er det med en viss undring jeg leser at det er den veien MDG ønsker å prioritere.

Nadderudveien er jo en gjennomregulert vei fra før, med lave fartsgrenser, humper, fotgjengerfelt og fotobokser. Eget sykkelfelt og fortau på begge sider. Men det er viktig å se på om tiltak virker etter hensikten og om ting kan gjøres bedre.

MDG er også kritisk til at samferdselsråden i Akershus ønsker å lytte til faglige råd før tiltak iverksettes.

Høyre ønsker at våre beslutninger skal være best mulig kunnskapsbaserte og virke etter hensikten. Derfor lytter vi til fagmiljøene våre. Det er jo MDG opptatt av i klimapolitikken, da bør de gjøre det her også.

Trafikksikkerhet er fullt av paradokser.

Lavere fartsgrenser gir ikke nødvendigvis lavere hastighet eller økt trafikksikkerhet. Hvis fartsgrense og veistandard ikke henger sammen, kan det oppstå mer trafikkfarlige situasjoner.

For mange fartsdumper skaper forsinkelser for kollektivtransporten som gjør den mindre attraktiv. Det hindrer også utrykningskjøretøy.

Høyre oppfordrer de elevene som kan, til å gå eller sykle, men ser også at enkelte har behov for å bli kjørt til eller fra skolen. Det er derfor viktig at alle skoler har trygge, oversiktlige og ikke minst effektive hente- og leveringssoner.

FAU gjør en viktig jobb for elevene på barneskolene i Bærum og i hele Akershus. Det er derfor viktig å samarbeide med dem for å sikre trygge skoleveier, også om vinteren.

Manglende snørydding er stadig et problem. Et samarbeid med FAU om hvor det må ryddes snø, er derfor et virkemiddel vi må ta i bruk.

Alle er opptatt av en trygg hverdag for skolebarna. Akershus Høyre tar dette arbeidet på største alvor og vil jobbe aktivt for å oppnå trygge skoleveier i alle våre kommuner og selvsagt også i Bærum.