Grønnere hverdag med én sone

En viktig del av det grønne skiftet er at vi alle må ta litt mer klimabevisste valg i hverdagen. Enten det er å resirkulere, fly mindre eller spise mer vegetar så er det viktig at vi alle jobber med å redusere eget karbonavtrykk. En enkel måte å redusere eget avtrykk på er ved å ta buss fremfor bil. Derfor må vi gjøre det mer attraktivt og billigere å velge kollektivtransport.

Farhoud Falahatimarvast er leder i Bærum Unge Høyre

For store deler av Bærums befolkning er Oslo det naturlige samlingspunktet. Det er der vi jobber og dit vi drar hvis vi skal hygge oss litt på restaurant. 

Håvard Clementz (22) er arbeidsutvalgsmedlem i Akershus Unge Høyre.

Håvard Clementz (22) er arbeidsutvalgsmedlem i Akershus Unge Høyre. FOTO: PRIVAT

Oslo og Bærum er så tett integrert i hverandre at de vi møter som ikke er her ifra, sliter med å se forskjellen. 

Likevel er en del av Bærum bedre integrert i Oslo som bo- og arbeidsmarked enn resten. Deler av Bærum ligger nemlig i Ruters sone 1, mens resten ligger i sone 2V. 

Dette er for oss paradoksalt – for det er ikke slik at med en gang man kommer vest for Bekkestua, så mister man interessen for å reise inn til Oslo

I dag kan man reise til ganske store deler av Bærum med én sone – eneste problemet er at man er avhengig av å reise med T-bane. Er du derfor uheldig og bor utenfor T-banens naturlige rekkevidde, er ikke sone 1 et alternativ for deg. For noen er buss det naturlige fremkomstmiddelet.

Målet vårt må være at flest mulig reiser kollektivt. Da kan det ikke være sånn at de som bor på Høvik, Vøyenenga eller Bærums Verk, skal måtte betale nesten dobbelt så mye for å reise med kollektiv som de som bor på Haslum, Stabekk eller Østerås. 

Dette er med på å fremmedgjøre kollektivtilbudet for store deler av Bærums befolkning.

For å sikre at en størst mulig andel av Bærums befolkning benytter seg av kollektivtilbudet, må vi derfor gjøre noe med prisstrukturen. Den mest logiske endringen – slik vi ser det – er å innlemme hele Bærum i sone 1. 

For så lenge T-banen strekker seg langt inn i Bærums vestre deler, vil det være vanskelig å finne en prisstruktur som ikke diskriminerer mellom de som bor nær T-banen og ikke.

For å sikre at folk tar grønne og ikke grå valg i hverdagen, må vi gjøre det enklere å velge grønt. Dagens sonesystem oppfordrer noen til å velge grønt gjennom billigere billett, mens andre tvinges til å velge grått gjennom at billetten er nesten dobbelt så dyr.

Skal det lønne seg å velge grønt, må det lønne seg i hele Bærum – ikke bare langs T-banen.

E18