Hele Bærum i takstsone 1
En av de viktigste årsakene til utslipp av CO2 ekvivalenter i Bærum er ifølge Miljødirektoratets utslippsstatistikk, veitrafikk. Selv om det totale utslippet er redusert med 26,4 % fra 2009 til 2017, så er reduksjonen for veitrafikk på bare 22,1 %. Når veitrafikk står for mer enn 82 % av Bærums totale utslipp så blir det viktig å sette inn tiltak som kan redusere bilbruken i Bærum.

Bærum Høyre er av den oppfatning at å utvide sone 1 til å gjelde hele Bærum vil være et slikt tiltak.
I dag så kan du i dag ta T-banen fra Kolsås til Oslo innenfor sone 1, og du kan reise fra Fornebu til Oslo. Fra Fornebu til Sandvika blir det imidlertid billett for 2 soner. Det er heller ikke positivt for næringslivet i Bærum at det fra Stabekk og Lysaker er billigere å reise kollektivt til Oslo enn til Sandvika.
Langs T-banen er det også lagt godt til rette for gratis innfartsparkeringer ved flere stasjoner, og vi tror at dersom det hadde vært sone 1 i hele Bærum så ville bilbruken i Bærum minsket fordi det ikke vil være et økonomisk insitament å kjøre til en T-baneholdeplass.
Folk i Bærum er dessuten ofte i Oslo og ved å kunne benytte samme månedsbillett i Oslo som i Bærum vil det føre til at langt flere vil anskaffe seg denne. Dermed vil økt volum kompensere noe om ikke helt, for tapt inntekt ved at de som i dag kjøper månedsbillett for 2 soner vil betale litt mindre.
Bærum Høyre har tidligere tatt opp spørsmålet med Ruter om å innlemme Bærum i dagens takstsone 1. Ruters vurdering har vært at dette er for dyrt og mener at det er andre tiltak som er mer effektive for å øke kollektivandelen – f.eks. styrket busstilbud.
Vår oppfatning er at å innføre sone 1 for hele Bærum, tvert imot vil gi en veldig positiv effekt i å styrke kollektivandelen. Vi tror heller ikke at det vil bli så belastende for inntektene til Ruter gjennom at langt flere vil komme til å reise kollektivt.
Dette haster og det burde være mulig å få til en rask innføring enten ved å gjøre dette trinnvis, for eksempel ved at dette i første omgang innføres for alle under 25 år, eller diskutere med Ruter om det kan finnes andre finansieringsløsninger.
Vi tror at dette kombinert med gratis innfartsparkeringsplasser, vil være tiltak som vil gjøre hverdagen enkel for våre innbyggere, samt oppfordre sterkt til bruk av kollektive reiser. Dermed vil det også være gode miljøtiltak.
Bærum Høyre har programfestet disse punktene for den kommende kommunestyreperioden og vi lover å stå på for å få gjennomført dette.
Tom Major Coward
Kretsleder Sandvika Høyre og
Kommunestyrekandidat