Hjertestartere snarest mulig

Nyheten om hjertestansen med tragisk utfall på Kalvøya nådde undertegnede på ferie i utlandet. Jeg tok omgående kontakt med kommunalsjef for miljøtekniske tjenester for å be om at det snarest mulig ble foretatt en vurdering av om vi burde utplassere hjertestartere i de områdene hvor vi vet det ferdes mange personer.

Vi vet at mange av de utplasserte hjertestarterne er plassert bak låste dører og beregnet brukt i åpningstiden til kjøpesentre, skoler og idrettsanlegg.

Det er umulig å dekke alle steder hvor folk ferdes, og det må testes ut om utplasserte, ulåste hjertestartere får være i fred for hærverk. Det er gode erfaringer fra blant annet Danmark.

Jeg mener tiden er inne for at kommunen bør utplassere noen hjertestartere der folk ferdes, og hvor man kan få tak i disse raskt uavhengig av nøkler. Tilgjengeliggjøring av hjertestartere på Kadettangen og Kalvøya vil være naturlig, men også flere utfartssteder bør vurderes.

Administrasjonen har allerede gitt tilbakemelding om at ny hjertestarter er bestilt og at den vil få hensiktsmessig plassering på Kalvøya. Det skal også vurderes om flere skal utplasseres på strendene andre steder i kommunen.

Jeg vil anmode alle som har hjertestartere låst inn, om å vurdere om de kan flytte hjertestarterne sine rett utenfor inngangsdøren der det ofte er overvåkingskameraer.

Det ville være en fin hjelp for å bedre tilgjengeligheten av hjertestartere også utenom bygningers åpningstider, og burde bety at faren for hærverk ikke blir så stor.