Hospice Stabekk er et unikt tilbud for våre innbyggere

Vi er utrolig stolte av Hospice Stabekk og den palliative behandlingen de har gitt siden 2003.

Vi kan med hånden på hjertet skrive at samtlige politikere i Bærum kommune deler vårt syn og at alle fortsatt kommer til å prioritere hospice. Tilbudet har vært viktig for mange pasienter og pårørende, det skal det fortsette å være også i fremtiden, kanskje også for flere som er i en palliativ fase.

Vi har kunnet lese om Kim-Erik Jansen, det er en historie som har gjort stort inntrykk på oss begge. Han og hans pårørende hadde et veldig tydelig ønske om en endring for andre yngre pasienter med pleiebehov. Det er et budskap vi tar på det største alvor, og vi vil be kommunedirektøren vurdere hvordan vi kan sikre at unge mennesker får et bedre tilbud.

Det er bakgrunnen for at vi begge har løftet Hospice Stabekk som et mulig alternativ. Hvis vi kan benytte tilbudet for andre yngre pasienter i den palliative fasen, er dette noe vi ønsker å prioritere.

Som folkevalgte har vi en forpliktelse for å tilrettelegge for best mulig tjenester for våre innbyggere og forvalte de menneskelig og økonomiske ressursene på best mulig måte, derfor må dette selvsagt først undersøkes nøye og vurderes også med tillitsvalgte.

Vi er helt enig med leder for foreningen Hospice Stabekks venner at vi må benytte ressursene og det unike tilbudet på Hospice Stabekk på best mulig måte for våre innbyggere. Og vi er glade for forventningene og utfordringene som vi får.

Forutsetningen for utvidet bruk er at vi greier å ivareta intensjonen til Hospice Stabekk, at vi får utviklet tilbudet videre til det bedre og at vi greier å sikre riktig fagpersonell, blant annet.

Omorganiseringen som det blir vist til, ble gjennomført for å sikre større fagmiljøer på det enkelte sykehjem og for at beboere i større grad skal kunne bo og oppholde seg der det finnes andre i samme situasjon og med lignende forutsetninger som dem selv. Selv om selve omorganiseringen er gjennomført, er det fortsatt viktig å sikre at dette skjer etter intensjonen.

Hospice Stabekk er slått sammen som et tjenestested med tidligere Stabekk sykehjem. Byggene henger sammen via kjelleren, og de har felles garderober.

Hospice og Stabekk sykehjem er nå korttidsplasser. Vi må likevel greie å sikre det unike tilbudet til Hospice, og mennesker som har det behovet bør prioriteres.

Kanskje vil det være enklere ved å utvide gruppen slik vi nå åpner opp for. Vi mener at det er viktig at alle får en mest mulig verdig avslutning på livet, og der har Hospice Stabekk en unik kompetanse.

Hospice Stabekk er ikke svaret på alt og for alle, men kanskje for noen flere palliative pasienter.

Dette er uansett en vurdering som Kim-Erik Jansens minne fortjener og som også ut fra hva Budstikka har skrevet, er etter hans ønske. La oss alle sammen se hva vi kan få til for alle våre innbyggere.

Det er ingen av oss som ønsker at yngre pasienter skal bo på et tradisjonelt sykehjem, så vi håper og tror at vi finner bedre løsninger for fremtiden.