Høyre fikser biffen

I stortingsvalg etter stortingsvalg har transportproblemene i Asker og Bærum vært en het potet. I stortingsvalgkampen for fire år siden lovte Høyre å arbeide aktivt for ny E18 og Fornebubanen. I stortingsvalget i 2013 gav 45000 velgere i Asker og Bærum sin stemme til Høyre. Stemmer som ble gitt i tillit til at Høyre skulle fikse biffen. Nå får velgerne betalt.

Ny Nasjonal transportplan er lagt fram. Her går regjeringen inn for en helhetlig og sammenhengende utbygging av E18 i vestkorridoren. En årelang kamp for ny E18 med Høyre som pådriver er kronet med hell. Fornebubanen er også tatt inn i Nasjonal transportplan. Også Budstikka skal krediteres for sitt utrettelige engasjement for ny E18. Veidirektør Terje Moe Gustavsen uttrykte på et møte at han lurte på hva Budstikka skulle skrive om når ny E18 er i boks. Et godt retorisk poeng.

Det ble fortgang i E18 etter regjeringsskiftet. De rødgrønne var ikke nevneverdig opptatt av køen, korken og kaoset i Asker og Bærum. Veien er overmoden for oppgradering og dimensjonert for 1970-tallets trafikk. Normalt er det glede i alle leire når et prosjekt kommer inn i Nasjonal transportplan. Det er nemlig nåløyet som må passeres for at et samferdselsprosjekt skal ha nubbesjanse til å se dagens lys. E18 utbyggingen i vestkorridoren må være det eneste prosjektet i landet som skaper misnøye hos enkelte. Miljøpartiet De Grønne med nakketak på byrådet i Oslo synes ikke noe om en helhetlig og sammenhengende utbygging av E18, slik at fordyrende løsninger unngås. Byrådsleder Raymond Johansen fra Arbeiderpartiet sleper benene etter seg. Og sentrale samferdselspolitikere på Stortinget fra Arbeiderpartiet har utalt seg oppsiktsvekkende uklart om regjeringens klare tale om en helhetlig utbygging av ny E18. Det bør velgerne merke seg. Ny E18 er altfor viktig og hardt tilkjempet til igjen å overlate til de rødgrønne.