Høyre øker fokus på energibruk i kommunale bygg

I fjor vedtok vi en meget ambisiøs klimastrategi for Bærum, der målet er at utslippene skal reduseres med 65 prosent eller mer innen 2030. Et av delmålene i klimastrategien er å redusere energiforbruket i kommunens egne bygg med 12 prosent innen 2025.

En ny rapport tyder på at utviklingen på flere områder er svakere enn vi hadde håpet. Vi tror vedtatte tiltak vil bidra positivt, men kommer til å følge utviklingen tett fra politisk hold i tiden fremover.

Bærum kommune eier en rekke bygg, som skoler, barnehager, institusjoner, administrasjonsbygg og kultur- og idrettsbygg. En slik bygningsmasse bruker mye strøm, og det er vedtatt at forbruket skal reduseres med 12 prosent i perioden 2016–2025.

Vi har nå passert midtveis i måleperioden, og fikk nylig rapportering for 2021. Rapporten er ikke bare lystig lesning. Flere bygningstyper, som administrasjonsbygg og institusjoner, hadde økt energiforbruket siden 2016, mens kulturbygg kun har en svak forbedring.

Skoler, barnehager og idrettsbygg har en god utvikling – men det må hensyntas at 2021 i stor grad var preget av pandemi. Mange bygg var stengt ned, mens andre var åpne, men med færre brukere enn normalt. Dette betyr at energiforbruket i 2021 i mange tilfeller var lavere enn i et «normalår», slik at energireduksjonen i realiteten ville vært svakere.

I tillegg til at energireduksjon er et viktig klimamål er det også snakk om et kostnadsspørsmål for Bærum kommune. Da klimastrategien ble vedtatt, var strømprisene «normale», mens de nå er mange ganger høyere, og vi står i fare for strømrasjonering. Det er derfor både samfunnsansvarlig og økonomisk klokt å redusere energiforbruket.

De gode nyhetene er at i forbindelse med klimastrategien ble det vedtatt flere tiltak som vil bidra til å redusere energiforbruket i egne bygg. Det skal blant annet installeres varmepumper og solcelleanlegg i flere bygg, det startes et prosjekt for sentral driftsstyring av kommunale eiendommer, og det jobbes med å energioptimalisere bygningsdrift.

Det jobbes også med å få på plass mer detaljerte måledata som kan avdekke avvik tidligere, og administrasjonen utveksler erfaringer gjennom nettverk med blant annet andre kommuner og forskningsmiljøer.

I tillegg får vi en ny og betydelig mer energieffektiv kommunegård.

Flere av disse tiltakene vil gi effekter allerede fra 2022, og vi håper og tror disse effektene vil bidra godt til å nå målet om energireduksjon på 12 prosent.

I sist møte i hovedutvalg for miljø, idrett og kultur fikk vi imidlertid også vedtatt at det skal utarbeides en ny rapport innen utgangen av mars der vi får oppdaterte tall for energireduksjon og status på tiltakene. I tillegg ba vi administrasjonen om å vurdere å se på ytterligere tiltak for å nå målet.