Høyre prioriterer barn og familier

I Budstikka 19. juni kunne man lese i et leserinnlegg fra Arbeiderpartiets tre toppkandidater («Høyre svikter Akershus») at de kritiserer Høyres forslag til revidert nasjonalbudsjett. I innlegget svartmales Høyres politikk, og det blir lagt frem flere feilaktige argumenter.

Trine-Lise Østlund Blime og Anette Solli, 7. og 1. kandidat til fylkestinget for Akershus Høyre. Foto: CF Wesenberg.

Vi har dessverre en regjering med Hodas eget parti Arbeiderpartiet i spissen som heller vil bruke penger på å øke sparekontoene til fylkeskommunene, dele fylkeskommuner og bruke mer penger på byråkrati enn å prioritere de som trenger det mest.

I 2021 hadde fylkeskommunene omtrent 24 milliarder kroner på bok, året etter i 2022 hadde disse sparekontoene økt til 28,8 milliarder kroner. Det er en økning på 4,8 milliarder kroner i løpet av ett år, samtidig som familier og enkeltpersoner over hele Norge har det vanskelig med å få endene til å møtes.

Regjeringen la inn et forslag for at fylkeskommunene skulle få økt tilskudd for å dekke pris- og lønnsveksten som er i år. Vi i Høyre mener at fylkeskommunene har nok på bok og kan dekke økt pris- og lønnsvekst innenfor sine egne budsjetter ved å bruke oppsparte midler.

Ser vi lokalt her i Viken, så gikk Viken med 1,6 milliarder kroner i overskudd i 2022, og vi i Høyre mener at Viken kan bruke mindre enn 15 prosent av sitt overskudd til å betale for pris- og lønnsveksten. Det vil ikke gå ut over tjenestetilbudet i hele tatt, men bare gi fylkeskommunene litt mindre penger å sette på sparekontoen. Dette er et engangstiltak, og fylkene vil få priskompensasjon som normalt neste år.

Vi har nå en tid da flere enn før opplever at pengene ikke strekker til. Det er viktigere nå enn noensinne å prioritere de som trenger det mest.

Høyre vil derfor prioritere å øke barnetrygden og gi flere barn og familier gode ferieminner sammen. Høyres forslag vil kunne gi nesten 40.000 flere barn tilgang på gratis fritidsaktiviteter og gi nesten 50.000 barn én ukes gratis sommerskole.

Høyre prioriterer også å styrke frivilligheten innen psykisk helse, rus og vold med 50 millioner kroner. Dette er en viktig prioritering, for psykiske helseutfordringer er utbredt og voksende. Altfor mange med psykiske helseplager får ikke hjelpen de trenger, tall viser at én av tre har selv opplevd eller kjenner noen som ikke har fått den nødvendige helsehjelp de har behov for gjennom det offentlige ved psykiske helseplager.

Høyre har lagt frem et budsjett som prioriterer de som trenger det aller mest. I en tid hvor maten blir dyrere og rentene går opp, er vi glade for at vi i Høyre prioriterer tiltak som hjelper den enkelte familie.

For oss og Høyre er det å gi 90.000 flere barn og familier gode sommerminner viktigere enn å prioritere å øke sparekontoen til fylkeskommunene.