Høyre skal stoppe utslippene, ikke utviklingen

Asker og Bærum har vært fremst på elbilsatsingen i Norge. Det har bidratt til en kraftig reduksjon av de totale utslippene kommunene våre. Nå er det på tide at resten av Europa får være med, og Norge skal være det grønne batteriet bak satsingen. I Bærum alene førte elbilsatsingen til en reduksjon i klimagassutslipp på 27 prosent mellom 2011 og 2017.

Mathias Opdal Weseth ute

Det har vist at det er mulig å stoppe klimagassutslippene våre, uten å stoppe bilkjøringen. Men det har også hvilt på en viktig forutsetning, nemlig at vi har nok fornybar energi.

Heldigvis har Norge flust av fornybare energikilder. Vi har vannkraft og vindkraft, som er med på å forsyne våre strømdrevne biler med ren norsk energi.

Dessverre er det ikke like enkelt å få til den samme grønne satsingen i Europa. Ikke fordi det er umulig å skaffe seg elbil, men fordi mange av de europeiske landene ikke har fornybare energikilder.

Hvis Polen skal gå fra fossildrevne biler til elbiler i dag, er dagens alternativ å drive disse på skitten kullkraft.

Derfor må Norge være i front på å selge vår fornybare energi til resten av Europa. For at vi skal få til det, må vi bygge ut enda mer fornybare energikilder.

Vi trenger mer vannkraft, mer havvind og mer vindkraft. Og vi trenger enda mer energisamarbeid med EU og Europa, slik at de kan kjøpe ren norsk strøm.

Det eneste problemet er at vi har partier som MDG, SV og Arbeiderpartiet som er mer opptatt av å samarbeide med Senterpartiet på Stortinget, enn å bidra til kutt i de globale klimagassutslippene.

Når Høyre fremmer forslag om mer vindkraft, da stemmer MDG og Frp nei. Når Høyre fremmer forslag om mer energisamarbeid med Europa, da stemmer Senterpartiet nei. Og da Høyre fremmet klimaplanen vår, som sier nøyaktig når, hvem og hvordan vi skal kutte i utslippene for å nå klimamålene i Parisavtalen – da var Arbeiderpartiet imot.

Asker og Bærum er foregangskommuner på klimafeltet. Og skal resten av Europa kopiere våre to kommuner, trenger vi mer fornybar energi, og vi må kunne selge den til dem.

Norge kan bli Europas grønne batteri. Vi kan stoppe utslippene, samtidig som vi tjener penger på det. Men da trenger vi en regjering ledet av Høyre. For vi skal stoppe utslippene, ikke utviklingen.