Høyt spill og stor fallhøyde for Ap om E18

Torsdag trakk flertallet i Viken fylkesting lånegarantien til første byggetrinn av E18. Det Ap-ledede fylkesrådet fikk fullt gjennomslag hos sine egne. Til tross for en sak som åpenbart er mangelfullt belyst og med flere feil, avviste flertallet å utsette saken som Høyre, Venstre og KrF foreslo.

Med det tok saken om E18 og Oslopakke 3 (O3) en dramatisk vending, fordi å skrinlegge E18-moderniseringen bryter O3-avtalen som ble inngått i 2006 og revidert i 2012 og 2016. Ny E18 har vært en av forutsetningene i den lokale enigheten mellom posisjon og opposisjon i Oslo og Akershus. Enigheten om dette brede politiske kompromisset, om lange linjer for å klare å realisere store samferdselsprosjekter, har vært det seige limet i O3. Den enigheten gikk Viken Ap ut av da de torsdag trakk tilbake lånegarantien til E18 som Akershus fylkesting med Aps stemmer ga i 2018. Det er ikke slik at vi kan bli enige om prosjekter i O3-avtalen, for så ikke ville gjennomføre dem når det kommer til stykket. Avtaler er til for å holdes.

Samtidig som dette skjedde i fylkestinget, har Stortinget utsatt behandlingen av bompengevedtaket for E18 og samferdselsminister Hareide invitert Viken og Oslo til forhandlinger om E18 og Fornebubanen. Takket være Stortingets utsettelse har vi et tidsvindu på tre uker for å redde både E18, Fornebubanen og resten av O3. Hvis det ikke lykkes å komme til enighet om å realisere E18-prosjektet som forutsatt i avtalen, så er det ingen vei tilbake fra å konstatere et avtalebrudd.

Uten O3-avtalen forsvinner finansieringen til mange viktige utbygginger i vårt område. Bærum kommune har allerede slått fast at første byggetrinn av E18 med ny adkomst til Fornebu er en forutsetning for økt utnyttelse til boligbygging der, uten flere boliger blir det ikke økt grunneierbidrag til Fornebubanen og uten det økte bidraget er ikke Fornebubanen finansiert. Hvis bompengene fra O3 også forsvinner blir det helt umulig å tenke seg en Fornebubane. Prosjekter som ny sentrumstunnel og ny Majorstua stasjon mister også finansieringen sin hvis O3 faller, samt subsidiering av kollektivprisene hos Ruter.

Fylkesrådet i Viken spiller nå et svært høyt spill om E18 med stor fallhøyde. Ansvaret som påhviler dem for å finne en akseptabel løsning i løpet av tre korte uker er tilsvarende stort.

For egen del lurer jeg på hvorfor Viken Ap mener E18-prosjektet måtte stoppes. Utbyggingen handler om å få motorveien bort fra der folk bor slik at de slipper støv, støy og forurensning, derfor skal det bygges tunneler som i Oslo. Lokalbussen får egen bussvei, også fra Bekkestua til Strand. Det blir gang- og sykkelvei samt egen ekspress-sykkelvei. Motorveien får like mange felt som i dag. Av- og påkjøringene blir mye tryggere med ordentlige vekslingsfelt. Med andre ord får folk bedre bomiljø, tryggere vei og flere kan gå, sykle og kjøre kollektivt. Jeg er egentlig mest vant med at man applauderer slike tiltak.

Rakner dette nå, må Ap ta ansvaret.