Hva er bra med skolen i Bærum?

Bærum har en svært god skole som løfter elevene mye. Det ble ikke slik av seg selv og har krevd godt arbeid over lang tid. Jeg stusset virkelig da jeg leste et innlegg i Budstikka med overskriften «Hva er galt med skolen i Bærum?» Sannheten er at Bærum har en skole som virkelig skiller seg positivt ut i norsk sammenheng.

År etter år så får elevene i Bærum resultater helt i norgestoppen. Det er like stas hver gang nasjonale prøver legges frem. Vi ligger langt over sammenlignbare kommuner på alle resultater.

Like hyggelig er det at elevene trives godt på skolen i Bærum. Når de blir spurt om trivsel i anonyme undersøkelser, så svarer elevene at de trives bedre enn gjennomsnittet for landet for øvrig.

Skolebidragsindikatoren er utviklet av Utdanningsdirektoratet og skal vise hva skolens innsats betyr for elevenes læringsresultater. Elevene får ulik hjelp hjemmefra, så en god karakter betyr ikke nødvendigvis at skolen er god.

Sammenlignet med de 11 største kommunene i landet så skiller Bærum seg positivt ut. På 1.–4. trinn er det kun Oslo kommune som løfter elevene mer enn Bærum, mens for 5.–7. trinn så er Bærum den kommunen som løfter elevene mest.

Utdanningsdirektoratet skriver på sin nettside at «Både for skoler og for kommuner ser vi en positiv sammenheng i bidragene over tid. Det er altså en tendens til at skoler og kommuner som har et positivt bidrag én årgang også har det i neste ikke-overlappende årgang.»

For Bærum handler dette om at vi har satset på det viktigste over lang tid.

Den viktigste faktoren for at elevene lærer mye er læreren. Derfor har Bærum satset på kompetansepåfyll for lærerne. Rekordmange lærere søkte om videreutdanning i Bærum i år, og kommunen innvilger alle søknadene.

I Bærum er vi heldige og har mange dyktige og engasjerte ansatte og foreldre. Elever, foreldre og ansatte gjør en kjempeinnsats.

Årets gode resultater er spesielt imponerende med tanke på det krevende pandemi-året vi har vært igjennom. Skolen i Bærum har vært godt ledet over mange år, og det viser seg i stabilt svært sterke faglige resultater.

Vi må alltid jobbe for å bli bedre, og det er bra med levende debatt om retning for skolen vår. Samtidig så må vi feire det som er fantastisk gode resultater.

Så når noen stiller spørsmål om hva som er galt med skolen i Bærum så må jeg få svare «uvanlig lite».