Hver bil sitt ratt (men ett er nok)

Torsdag 8. september sendte planutvalget i Bærum kommune forslag til ny arealplan ut på høring.
Hovedsakelig var planutvalget tverrpolitisk enig i det utsendte forslaget. Likevel var det noen uenigheter.

Særlig ble det debatt om et aspekt ved forslag til nye bestemmelser om parkeringsdekning: nemlig hvor mange parkeringsplasser det skal være i nye utbygginger.

Behovet for bilen vil ikke forsvinne, selv om det vil bli lavere jo nærmere folk er på både tjenester og arbeidsplasser. For mange er den en viktig brikke for at livet skal gå rundt, enten det er for å droppe av barna på fotballtrening eller det er for at man enkelt skal kunne besøke bestemor på sykehjem.

Den vil for veldig mange fortsette å være en del av fremtidens mobilitetsløsninger. Heldigvis har vi kommet dit at bilen utgjør en stadig mindre fare for klimaet.

Når 80 prosent av nybilsalget nå er nullutslippsbiler, og staten har bestemt at 100 prosent av nybilsalget skal være nullutslipp innen 2025, betyr det at lokale utslipp fra biler blir betydelig redusert.

Samtidig er det et poeng at bruken av bil fører til at veinettet blir utfordret i rushtiden. Det viktigste man kan gjøre da, er å sørge for at alternativene til bilen – som buss og tog – blir bedre og billigere. Utenfor rushtiden derimot, bør folk som ønsker det, fortsatt ha tilgang på egen bil.

Det gir folk makt over egen hverdag til å kunne dra på hytta, til marka, besøke familien på tvers av fylket, eller plukke opp barna på fotballtrening. Å angripe parkeringsplassene, med veinettet som viktigste argument, blir derfor å angripe problemet i feil ende.

Derfor mener Høyre at kommunedirektørens forslag ble for ytterliggående: Kun 10 per 100 nye leiligheter er et for drastisk grep.

Høyres alternative forslag tar utgangspunkt i dagens bestemmelser, men med noen innstramninger i parkeringsdekningen for leiligheter. Det ble også lagt inn mulig reduksjon ved bruk av gode bildelingsordninger.

Videre kom Høyre med et forslag om en ytterligere reduksjon av parkeringsdekningen hvis man bygger flere små leiligheter. For de fleste som kjøper de minste leilighetene, er nemlig unge folk, som ikke nødvendigvis er i en livsfase hvor bilen står i sentrum enda.

Dermed slår man to fluer i én smekk: Man gir utbygger et insentiv til å bygge flere små leiligheter for førstegangsetablerere, samtidig som boligprisene blir lavere fordi kostnadene ved bygging av parkeringsanlegg blir redusert.

Høyres forslag betyr med andre ord en nytenkende innstramming av de gjeldende parkeringsbestemmelsene. I utviklingen av et enda bedre og mer miljøvennlig Bærumssamfunn må det være lov å ha flere tanker i hodet samtidig.

Høyre er for en mangfoldig sammensetning av våre innbyggere. Vi ønsker de som kun bruker kollektivtransport og sykkel hjertelig velkommen til Bærum. På samme måte ønsker vi at de som har behov for bil til å få hverdagen til å gå rundt, også skal få mulighet til å kjøpe seg en bolig med parkeringsplass.

For å høre de ulike synspunktene også i dette spørsmålet valget Høyre å sende kommunedirektørens forslag ut på høring.

Budstikkas politiske redaktør har vanligvis en meget god og treffsikker penn. Men i sin kommentar til saken synes vi at han bommer.

Høyre er riktignok teknologioptimister, men tiden er nok ikke inne for to ratt og to sett med pedaler i våre biler helt ennå.