Hvordan har du det egentlig?

Hver dag er det mennesker rundt oss som sliter med tunge tanker, men mange vegrer seg for å snakke om det. I anledning verdensdagen for psykisk helse 10. oktober ønsker vi i Bærum Høyre å rette oppmerksomheten mot noe vi alle kan gjøre for å hjelpe:
Vi må tørre å spørre noen hvordan de egentlig har det.

– Selv om Bærum har et godt utbygd psykisk helsevern og et sterkt fokus på forebygging, er selvmordstallene høye også her. Hvert eneste selvmord er ett for mange, og vi har alle et ansvar for å forebygge denne tragedien​, skriver Haakon Christopher Sandven og Helene Berge Holm, leder og nestleder i Bærum Høyre. Foto: Stig Eide Sivertsen

I 2023 tok 693 nordmenn sitt eget liv. Selv om Bærum har et godt utbygd psykisk helsevern og et sterkt fokus på forebygging, er selvmordstallene høye også her. Hvert eneste selvmord er ett for mange, og vi har alle et ansvar for å forebygge denne tragedien.

Bærum kommune har lenge vært en pådriver for tiltak innen psykisk helse, både når det gjelder tidlig innsats, tilgjengelighet, kompetanseheving blant ansatte og gjennom Bærumsmodellen – som omfatter samarbeid mellom sykehus, kommunale tjenester og pårørende for oppfølging av personer som har forsøkt selvmord.

Et viktig mål er å gripe fatt i problemer før de utvikler seg til alvorlige psykiske lidelser. Men selv om kommunen jobber systematisk for å skape et trygt samfunn der det er lav terskel for å søke hjelp, kan vi ikke bare overlate ansvaret til systemet. Like viktig er det at vi som medmennesker spiller vår rolle. Vi må tørre å stille spørsmålet: «Hvordan har du det egentlig?»

Vi er vant til å snakke åpent om fysisk helse, men mange føler seg fremdeles ukomfortable med å ta opp psykiske utfordringer. Det er ikke er farlig å spørre noen om de har det vanskelig, eller om de har selvmordstanker. Tvert imot kan det være livsviktig. Mange som sliter, føler seg isolerte og ensomme, og det å bli sett og hørt kan være den første viktige brikken i å få hjelp.

Det finnes profesjonell hjelp å få, men ofte starter veien ut av mørket med at noen viser omsorg og tør å spørre. Det krever at hver og en av oss viser engasjement for dem rundt oss.