Hvordan styrke Bærumsskolen for fremtiden?

En god skole er grunnlaget for muligheter senere i livet. Den gode læreren er det som gjør skolen god. En av de aktuelle sakene denne sensommeren er nedgangen i antall søkere til lærerutdanningen sammenlignet med tidligere år. Utdanningsforbundet beskriver denne nedgangen som dramatisk.

Bærum har allerede en betydelig andel faglærte lærere, men som en kommune i vekst, må vi se fremover.

Ifølge prognosene fra Skolebehovsanalysen 2021–2040 vil antallet barn i grunnskolealder i Bærum øke med 2.700 innen 2040. Dette innebærer at behovet for lærere vil vokse i takt med denne utviklingen. Derfor må vi målrettet jobbe for å opprettholde en høy andel faglærte lærere i skolen også i fremtiden.

Bærum Høyre vil videreføre satsingen på rekruttering av lærere med lærerutdanning og tilby gunstige arbeidsforhold.Hvordan kan vi inspirere lærere til å velge Bærumsskolen, og hvordan kan vi holde på de dyktige lærerne vi allerede har? Sterke kompetansemiljøer og profesjonelt samarbeid spiller en avgjørende rolle for å tiltrekke seg og beholde lærere.

Bærum Høyre har en klar visjon om at samtlige lærere i skolen skal inneha faglige kvalifikasjoner, med tilstrekkelig fordypning i sine undervisningsfag.

Vi vil også sørge for et solid tilbud om etter- og videreutdanning for alle lærere. Et positivt skolemiljø blir ofte fremhevet som en avgjørende faktor for lærere som velger å bli i yrket sitt. Dette miljøet skapes av alle aktører knyttet til skolen – både skoleledelsen, lærerne, elevene og foresatte.

Derfor må vi sørge for at skolene har tilstrekkelige ressurser. Vi har nettopp styrket budsjettet med nesten 50 millioner kroner for å ivareta elever med særskilte behov.

I tillegg til dette vil Bærum Høyre i neste periode styrke psykologtilgang, miljølærerressurs og skolehelsetjenesten og har programfestet flere yrkesprofiler i skolen.

Styrking av skolehelsetjenesten og miljølæreren er et viktig tiltak for utvikling av et positivt skolemiljø.

Vi må legge vekt på en effektiv ledelse ved skolene. Dette inkluderer å styrke ledelsen med mer ressurser samt opprettholde det gode arbeidet med videreutdanning av rektorer og lederansatte.

Engasjementet blant foreldre og foresatte i Bærumsskolen er høyt, noe som er svært positivt. Skole-hjem-samarbeid er utrolig viktig når det kommer til å fremme et positivt skolemiljø. For å styrke samarbeidet mellom skole og hjem er det verdifullt å etablere en effektiv informasjonsflyt mellom skolen og foreldrene. Videre bør gjensidig samarbeid styrkes gjennom etablerte formelle mekanismer, som for eksempel foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU).

Den dyktige læreren spiller en sentral rolle i elevenes trivsel og kunnskapsnivå. Vi trenger lærere som ser, anerkjenner, veileder og formidler på en god og konstruktiv måte. Vi skal rekruttere og beholde de gode lærerne. Bærumsskolen er Norges beste skole, men vi må ikke lene oss tilbake av den grunn.

Vi må satse videre på skolen for å sikre muligheter for alle.