Hvorfor usannheter på rekke og rad?

Valgkampen går inn i siste runde. Det betyr selvsagt harde tak, men fortsatt vil de fleste forholde seg til virkeligheten og sannheten. Det er derfor skuffende å lese Jan Thallberg jr.s «Veivalget skjer nå» 22. august. I innlegget fremsetter han er rekke usanne påstander – og drøfter disse.

Han skriver: «Hvis Høyre får flertall alene, eller flertall med Venstre, så kan vi forvente en fortsatt rask nedbygging av parkeringsplasser i Bærum». Feil på feil. Uansett resultat vil Høyre søke et bredt borgerlig samarbeid. Der inngår både Frp, KrF og V. Høyre har ingen plan er om nedbygging av eksisterende p-plasser.

Videre skriver han: «Stengte veier og gater blir den nye normalen og nybygg vil bestå av firkantede blokker langs kollektivtraseene.» Skivebom. Høyre skal ikke stenge veier og gater. Vi skal bygge på trafikknutepunkter og ikke langs T-banelinjer. Og så burde kanskje en som står på Frps liste som 2. kandidat vite at Bærum har vedtatt en arkitekturstrategi med 75 prinsipper nettopp for å unngå firkantede klosser. Høyre er opptatt av mangfoldig og ikke ensartet arkitektur.

Deretter: «…rekkehusprosjektet på Gjettum, der Høyre vinglet og sa nei i siste øyeblikk». Igjen usant. Halvannet år før saken kom til behandling bestemte Høyre seg for å si nei til å bygge på dette landbruksarealet på Gjettum. Den nye arealstrategien som kommunestyret vedtok i juni 2021 la grunnlaget for en grønnere arealpolitikk og utbygger ble umiddelbart gjort oppmerksom på dette – halvannet år før forslaget kom. Kan neppe kalles «i siste øyeblikk».

Når det gjelder parkeringsplasser, er det en rekke feilaktige påstander. Høyre skal ikke bidra til noen systematisk nedbygging av p-plasser rundt i hele kommunen. I nye boligprosjekter i bymessige områder, som Sandvika og Fornebu, er det vedtatt p-norm maks 0,8 per leilighet. Vi tror normen vil ligge opp mot 0,8, og dermed gi p-plasser til alle som ønsker det, både på Fornebu og andre tettsteder som skal utvikles. Høyres Terje Hegge sa i et møte i Planutvalget at ingen blir fratatt sin P-plass og alle som ønsker p-plass skal få det. Sånn tror vi det blir.

De fire siste årene i Planutvalget har Frps representant kjempet hardt for bilens plass i Bærum. Det gjelder både fremkommelighet og p-plasser i nybygg. Hun har vært en motvekt til venstresiden og Venstres ønske om sterk begrensning i antall p-plasser. Det er standpunkt Høyre har respekt for og i stor grad deler.

Ellers følger Høyre FrP helt når det gjelder at bilen også i fremtiden vil ha en sentral plass i folks liv. Salget av elbiler har vært en stor suksess. Det har vist at gulrot fungerer bedre enn pisk.

Høyre ønsker å fortsette det gode samarbeidet vi har hatt med de borgerlige partiene – også FrP, i neste fireårsperiode. I Planutvalget, som jeg kjenner best, har det bidratt til gode diskusjoner og viktige vedtak. Ofte enige, av og til uenig. Men med respekt for hverandre.

Ønsker Frp et godt borgerlig samarbeid også etter valget, er min oppfordring at kandidatene bruker tiden på egne løsninger fremfor å presentere usanne påstander om andre partier.