I Akershus tar vi mobbing på alvor
I Akershus har vi nulltoleranse for mobbing og krenkelser i skolene våre. Det gjøres mye godt arbeid på de videregående skolene, men mobbetallene er likevel for høye. Det kan jeg ikke sitte stille og se på. Derfor legger fylkesrådet nå frem en sak for fylkestinget i desember, der vi redegjør for hvordan krenkelser og mobbing kan forebygges.
Vi må sammen med skolene fortsette arbeidet, slik at alle skoler i Akershus har et skolemiljø som oppleves trygt for alle elever.
I Akershus har vi flere viktige tiltak for å forebygge mobbing. Sommerskolen blir av elevene trukket frem som en viktig faktor for å skape gode skolemiljøer. Elever har muligheten til å bli kjent med lærere, skolen og medelever i forkant av oppstart, for å komme til trygge rammer når skolen skal begynne. Sommerskolen er en prioritert satsing fra dette fylkesrådet.
Elevene må selv kunne medvirke i undervisning og komme med tilbakemeldinger om sin skolehverdag. Har vi ikke gode systemer for å gi tilbakemeldinger på skolehverdagen til elevene, både i opplæringen og sosialt, får vi ikke satt inn treffsikre tiltak. Uten tilstrekkelig medvirkning når vi ikke målet vårt.
Akershus-skolene har en verktøykasse med gode tiltak og erfaringer som skolene kan bruke for å jobbe forebyggende mot mobbing og krenkelser på sin skole.
Det vil alltid variere hvordan elevmassen best skaper gode skolemiljøer fra skole til skole. Som en del av verktøykassen, er vi tydelige på at det er mobber som har ansvaret. De som opplever utrygt skolemiljø og krenkelser, skal ikke måtte bytte skole.
Vi må også forsikre oss om at ungdommen har en god forståelse av begrepet «mobbing», og det kan tyde på at mange elever er blitt mer sårbare og har dårligere relasjonsferdigheter etter pandemien.
Samtidig som vi jobber med å forebygge mobbing, må vi også jobbe med å ruste ungdommen for samfunnet og fremtiden.
Læreren skal være sjefen i klasserommet, og foreldre må ta ansvar i hjemmet. Både på skolen, og hjemme, må ungdommen lære seg å tåle uenighet, konstruktiv kritikk og korrigering av adferd, uten at det oppleves som krenkende adferd.