Ingen klimasats fra regjeringen

Regjeringen foreslår i statsbudsjettet for 2024 å avvikle den såkalte Klimasats-ordningen. Det er et kraftig tilbakeslag for lokal klimapolitikk over hele landet.

Klimasats ble etablert av Regjeringen Solberg i 2016 og er en tilskuddsordning under Miljødirektoratet som gir støtte til kommuner og fylkeskommuner for lokale prosjekter som reduserer klimagassutslipp og bidrar til at Norge kan bli et lavutslippssamfunn. Mer enn 2.000 tiltak har mottatt støtte siden oppstarten, og ordningen kan vise til gode resultater.

Bærum har fått tilskudd til 26 ulike prosjekter, blant annet klimaklok håndtering av overskuddsmasser og Bærum Ressursbank, utslippsfrie bygge- og anleggsplasser, klimavennlige byggematerialer i omsorgsboliger, etablering av ladepunkter, diverse sykkelprosjekter og utvikling og reorganisering av kommunenes innkjøp. Konkrete prosjekter med reduserte klimagassutslipp som resultat.

Eksempelets makt skal ikke undervurderes. Realisering av små og store klimaprosjekter i kommune-Norge har skapt positive ringvirkninger i mange lokalsamfunn, og fra kommune til kommune. Lokale folkevalgte har konkurrert om å utvikle gode klimaprosjekter og det har vært enklere å få gjennomslag for klimatiltak i kommunestyrene med en statlig pott å hente midler fra.

I praksis har Klimasats vært den eneste statlige ordningen for klimatiltak i kommunene. Til forskjell fra støtteordninger gjennom Enova og Nysnø har den rettet seg direkte mot konkrete omstillingsprosjekter i kommuner og fylkeskommuner. Det har skapt grønne innovasjoner, gitt utslippskutt og bidratt til en mer sirkulær økonomi.

FN har pekt på at om lag to tredeler av utslippskuttene i verden må skje lokalt og regionalt dersom bærekraftmålene skal nås. Klima- og miljøminister inntil nylig, Espen Barth Eide, har ved flere anledninger skrytt av ordningen. Nå viser det seg dessverre at de fine festtalene nok en gang ikke følges av handling fra regjeringen.