Innfør takstsone 1 i hele Bærum

Samferdsel. I onsdagens møte i hovedutvalg bistand og omsorg, ved behandling av handlingsplan for bedre luftkvalitet i Bærum, fikk Høyre, Frp og KrF vedtatt å styrke kollektivtransporttilbudet blant annet ved å arbeide for innføring av takstsone 1 i hele Bærum.

Det betyr at vi nå sender et kraftig signal til Akershus fylkeskommune og Ruter om at hele Bærum skal tilhøre samme takstsone.

I dag får alle som reiser med Kolsåsbanen benytte takstsone 1, men skal du fra Bekkestua til Sandvika, er det takstsone 2 som gjelder. Takstsone 2 er 63 prosent dyrere for en enkeltbillett og 77 prosent dyrere hvis du velger månedskort.

Å arbeide for at flere skal velge overgang til mer miljøvennlige transportmåter handler om å legge til rette. Vi vet at økonomiske insentiver fungerer også i denne sammenhengen, det er elbilpolitikken et svært godt eksempel på. Skal vi ha flere over på kollektivløsninger, hjelper det ikke å øke prisene samtidig som bomtakstene skyter i været.

Vi må synliggjøre at det lønner seg å ta bussen eller T-banen. Derfor er sonedeling innad i Bærum en dårlig løsning. En enkeltbillett fra Bekkestua til Nationaltheatret stasjon koster 35 kroner og har en avstand på cirka 10 km, mens det fra Bekkestua til Sandvika, som er vel 4 km koster, 57 kroner. Konsekvensen er at kollektivtilbudet innad i kommunen ikke blir godt nok benyttet.

Løsningene ligger ikke alene i å kutte antall parkeringsplasser, øke parkeringsavgiftene, sette opp bommer og lignende tiltak. Løsningen er å legge til rette slik at den enkelte selv har et ønske om å velge miljøvennlig transport. Dette vil bidra til at vi når målsettingene om reduksjon av klimagassutslippene.

Det vil fortsatt være behov for og nødvendig å bruke bil, men det betyr ikke at det ikke er et stort potensial i å endre våre vaner til å ta i bruk beina, sykle og benytte kollektivtransport i mye større grad enn vi gjør i dag. Men da må det gjerne lønne seg! Det er slik vi mennesker er skrudd sammen, og for mange er økonomiske hensyn helt avgjørende for transportvalgene.

Vi har ingen tro på at vi skal få til en omstilling i den størrelsesorden det er behov for, med tvang og ulike forbud. Vi må få til en endring i våre vaner fordi det er ønsket og fordi det lønner seg.

Hvis vi virkelig mener noe med det som predikeres, må det settes handling bak ordene, og en innføring av takstsone 1 i hele Bærum er et godt tiltak som kun kan oppfattes som positivt.