Integreringstilskudd og skoletilbud til nyankomne flyktninger i Bærum

Jeg måtte lese to ganger da jeg i Budstikka 25. januar leste innlegget fra representanter for Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet ved Hauger skole der man beskylder kommunen for å tjene penger på krig og elendighet og at skolen ikke får de ressursene den skal ha til velkomstklassen ved Hauger skole.

Det hevdes i innlegget at det er underbemanning, at elevene får stadig mindre tid i velkomstklasse, at ledelsesressursen er kuttet med 20%, at skolen ikke får økte ressurser for å ta imot flere elever, og at kommunen får penger som ikke kommer videre til skolen.

Ved det høye bosettingsnivået kommunen nå har hatt over tid, er rammen av integreringstilskuddet ikke tilstrekkelig for å dekke merkostnadene tjenestene har. På generelt grunnlag mottar kommunen integreringstilskudd per flyktning som bosettes. Særlig er boligfremskaffing kostbart og krevende.  Tilskuddet varierer basert på den enkeltes alder og situasjon og trappes ned over en femårsperiode. Kommunen viser solidaritet og ønsker fortsatt å tilstrebe å bosette det antall flyktninger IMDI anmoder oss om. Bærum forutsetter at økte tilskudd og flere statlige virkemidler iverksettes for å kunne opprettholde den høye aktiviteten i 2024.

Kommunen får et tilskudd fra Udir til opplæring av barn og unge som søker opphold i Norge. I 2022 var tilskuddet på 23.685, – per elev. Tilskuddet i sin helhet går til velkomsttilbudet. Skoleadministrasjonen har opplyst at det ikke er en norm for hvor mange elever per lærer et innføringstilbud skal ha, annet enn de normene som gjelder grunnskolen ellers. Det kan likevel være behov hos denne elevgruppen som tilsier en annen organisering. Organiseringen skal gi godt utbytte og være forsvarlig. Det må skoleeier og skolens ledelse sørge for innenfor økonomiske rammer og skolens øvrige behov.

Et innføringstilbud kan vare i inntil to år, hvis det anses som det beste for eleven. Elevens norskferdigheter skal kartlegges underveis, og overføring til ordinær skole skal skje når det er det beste for integreringen. Ingen elever skal ut av innføringstilbudet kun for å slippe til nye elever.

Ledelsesressurser har vi fra politisk hold prioritert de siste årene med 18,8 millioner ekstra i året. Vi har fått beskjed om at det ikke medfører riktighet at ledelsesressursen ved Hauger skole er kuttet, men at det tildeles en ekstra 20% ledelsesressurs for velkomsttilbudet, som må sees i sammenheng med skolens øvrige ledelsesressurser.

Skolen får tildelt et rammebudsjett for 35 elever til velkomsttilbudet. Elever utover dette skal dekkes av nasjonale tilskudd. Kommunen har ennå ikke mottatt tilskuddet for 2023 fra Udir. Når skolen har flere enn 35 elever i tilbudet, har de mulighet til å oppbemanne etter behov. Velkomstklassene har en gjennomsnittlig budsjettildeling på ca 140.000 per elev, mens gjennomsnittet for ungdomstrinnet forøvrig ligger på 85.000 per elev.

Det oppvekstutvalget som tiltrådte før jul har ikke fått innspill knyttet til de utfordringer som ansatte ved Hauger skole nå tar opp. Vi er stolte og takknemlige for det som gjøres av ansatte og frivillige i bærumssamfunnet med integrering av flyktninger fra Ukraina og andre steder. Vi merker oss innspillet og tar det med i arbeidet med ressursfordelingsmodell i bærumsskolen. Utvalget kommer gjerne på besøk for å lære om arbeidet i velkomsttilbudet, men den type retorikk som Gusev, Brekkestø og Rønnevig brukte i sitt innlegg er kanskje ikke den beste, enten den var myntet på administrasjonen eller politikken. La oss heller snakke sammen!