Internasjonal dag for lese- og skriveferdigheter
I dag er det den internasjonale dagen for lese- og skriveferdigheter. I dag blir dessverre alt for mange barn hengende etter i lese- og skriveopplæringen og alt for mange går ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Dette må vi få slutt på.

Som barn var jeg veldig glad i bøker. Jeg var heldig som fikk oppleve gleden ved lesing tidlig fordi min mor leste så å si alt av Roald Dahl for meg. En av favorittbøkene mine var Georgs magiske medisin. Det å knekke lesekoden selv var en opplevelse av mestring.
Gleden ved å knekke lesekoden er fin i seg selv. Men det å kunne lese og skrive skikkelig er helt avgjørende for å kunne leve et selvstendig liv, få seg en jobb og delta i samfunnslivet. Derfor må barn få oppleve gleden ved lesing og skriving tidlig. I dag går 10.000 elever ut av barneskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig. Høyres mål er at ingen barn skal gå ut av grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig.
Det er ikke alle barn som er like heldige som det jeg var. Ikke alle blir lest for hjemme. Derfor har vi allerede satt i gang en nasjonal dugnad for leselyst fordi vi vet at barn som blir lest for lettere knekker lese- og skrivekoden tidlig i livet. Dette inviterer vi besteforeldre, tanter, onkler, barnehager, skoler og frivillige med på. Men vi må også gjøre mer. Vi vil blant annet innføre en plikt for skolen til å gi intensivopplæring til elever som blir hengende etter. Hjelpen skal komme når den trengs, ikke når det er for sent. Vi skal sørge for at det er en spesialist i tidlig lese- og skriveopplæring med økt lønn, frikjøpt tid og faglig ansvar for at flere barn lærer å lese og skrive skikkelig. Vi skal stille krav om at alle barneskoler skal ha spesialpedagogisk kompetanse.
Jeg håper at årets førsteklassinger blir det siste kullet hvor 10 000 av dem går ut av grunnskolen med for dårlige lese- og skriveferdigheter. Våre barn fortjener bedre.
Artikkelen ble publisert i Budstikka 09.09.2017