Intet nytt fra Stugu

Bærum Rødts Stein Stugu fortsetter i Budstikka 13. november sin kritikk av kommunestyrets vedtak om å endre Utvalg for samarbeid fra et vedtaksorgan til et rådgivende organ, men bringer ingen nye momenter til debatten. Påstanden om at hans meningsmotstandere ikke forstår den norske modellen synes å være et forsøk på hersketeknikk.

Grunnlaget for den norske arbeidslivsmodellen er tillit og dialog mellom arbeidsgivere, arbeidstagere og folkevalgte – omtalt som trepartssamarbeidet. Dette gir blant annet verktøy for å håndtere meningsforskjeller og interessemotsetninger på arbeidsplassen før de eskalerer til store konflikter. I tillegg legger modellen til rette for tillitsvalgtes medvirkning i utformingen av arbeidshverdagen, slik at ansattes kunnskap og kompetanse kan benyttes effektivt. At medarbeidere er motiverte og trives på jobben er i alle parters interesse. Den norske modellens formål er derimot ikke å overlate politiske beslutninger til ikke-folkevalgte representanter, slik Stugu later til å tro.

Hovedtillitsvalgte for Bærum kommunes ansatte har lenge hatt jevnlige dialogmøter med kommunedirektør Geir Aga, slik Stugu ber om. Utvalget for samarbeid vil på sin side få saker som berører kommunens arbeidsgiveransvar til behandling, og gi sine råd og anbefalinger til politiske vedtaksorgan som hovedutvalg, formannskap og kommunestyre. Her sitter alle de sentrale folkevalgte som Stugu etterlyser og vil ha i tale. Et konsensusorientert Utvalg for samarbeid har gode forutsetninger for å bli en verdifull premissgiver for de politiske vedtaksorganene. I Høyre har vi allerede god dialog med sentrale tillitsvalgte og vil videreutvikle samarbeidet i perioden vi har foran oss.