Ja til kyststi, nei til ekspropriasjon

Bærum har vært fremsynte. I Bærum har vi etablert en kyststi på hele 22 km. Det betyr at nærmere 70 prosent av kommunens strandlinje er tilgjengelig for fri ferdsel. Befolkningen har tilgang til sjøen og til rekreasjonsområder langs vår langstrakte kystlinje. Bærum kommune har lagt til rette for friluftsliv og bading. Dette er av stor betydning og glede for våre innbyggere.

Det har vært en rivende utvikling i Bærum de senere år. I Sandvika har vi fått en flott elvepromenade og på Kadettangen en populær bystrand med et ikonisk stupetårn. På Fornebu er det etablert badestrender, bevart store naturområder og opparbeidet attraktive parkanlegg som alle kan benytte. Innbyggere og tilreisende kan glede seg over en langstrakt kyststi, badestrender og sjønære friområder på hele Fornebulandet.

Få andre kan måle seg med Bærum. Ifølge SSB er bare 30 prosent av strandsonen i Indre Oslofjord tilgjengelig for fri ferdsel. Bærum kommune har med andre ord vært en foregangskommune både med å etablere kyststi og gi innbyggernes tilgang til sjøen.

En kartlegging kommunen har foretatt viser samtidig at det er 16 strandsonearealer som i dag ikke har kyststi. Disse arealene består i stor grad av private eiendommer, vernede naturområder og båtforeninger, men det er også offentlige arealer som gjenstår, for eksempel ved Lakseberget hvor den tidligere kyststien har rast ut i vannet.

Høyre og Frp ønsker at kommunen i sitt videre arbeid med kyststien skal prioritere arealer på offentlig grunn og arealer som allerede er regulert til allmenn ferdsel.

Det vi ikke ønsker er at kommunen skal kunne tvinge private grunneiere til å måtte gi fra seg strandarealer til kyststi. For landets to største borgerlige partier er respekt for privat eiendomsrett grunnleggende i vårt samfunnssyn. Den private eiendomsretten er dypt forankret i norsk kultur og i det norske folks bevissthet.

Dersom kommunen gjennom god dialog med grunneiere, lag og foreninger rundt strandsonen i Bærum klarer å forlenge kyststien ytterligere, ønsker vi det velkommen. Men ikke for enhver pris. Det må skje frivillig – og uten trusler om omregulering eller ekspropriasjon av privat eiendom.

Tilgangen til fjorden er allerede et gode for alle som bor og besøker Bærum. Om sommeren åpner den for badeliv, rekreasjon og vandring langs kysten. På kalde vinterdager kan det være et yrende folkeliv på en islagt fjord. Tilgjengeligheten er allerede stor og den hindres ikke av noen private eiendommer.